AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
36

(Mee)gereden: BMW M3 en M4!

  • Marco Gorter
  • Autonieuws
25 september 2013 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Lang moesten we gissen naar wat we van de nieuwe BMW M3 en M4 zouden kunnen verwachten. Maar de Duitsers geven ons nu, een paar maanden voor de officiële introductie, een voorproefje van de dikke sedan met de traditionele naam en super-coupé met de nieuwe aanduiding. Steekwoorden: 3,0-liter bi-turbo zes-in-lijn, 430 pk, minder dan 1.500 kilo en: de keuze voor een handbak.

Al maanden kijken we reikhalzend uit naar de komst van de nieuwe M4 coupé en stukje bij beetje stilt BMW onze honger. Teasers, gecamoufleerde testmodellen en zelfs een M4 Concept op Pebble Beach maakten de wereld warm voor de komst van de nieuwe M. Hoe de coupé eruit komt te zien, weten we sinds Pebble Beach dus wel zo'n beetje, maar over de onderhuidse techniek wilde BMW nog niets kwijt. Tot nu. Want het merk geeft een select groepje journalisten de kans om voor het eerst te komen snuffelen aan de M4. Zelf rijden in de nog gecamoufleerde pre-productieauto's zit er niet in, maar we komen wel een hoop te weten over de nieuweling.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het atmosferische tijdperk is definitief voorbij. De M4 krijgt een 3,0-liter zes-in-lijn onder de kap met twee turbo's. Officieel is het vermogen nog niet bekend, maar men zegt wel 'ongeveer 430 pk' en we verwachten niet dat het uiteindelijke aantal veel zal afwijken. Het koppel komt bovendien op 'meer dan 500 Nm' tussen zo'n 1.600 tot 5.500 toeren. Bovendien belooft BMW dat het hoogtoerige karakter behouden blijft, de zescilinder wordt pas bij meer dan 7.500 omwentelingen afgekapt. Ook behouden blijft de handgeschakelde zesbak, die naast de M DCT-bak met dubbele koppeling leverbaar blijft. Rijkelijk gebruik van aluminium, koolstof en magnesium zorgen voor een gewicht van 'minder dan 1.500 kilo'.

Beleving

Maar dat zijn de harde feiten, minstens net zo belangrijk bij een M is de beleving. En menig liefhebber zal vrezen dat die lijdt onder het toevoegen van drukvulling. BMW verzekert ons dat dat niet nodig is, naast het relatief hoge toerenpotentieel van de M4 moet ook de gasrespons bijvoorbeeld angstig dicht bij die van een atmosferisch blok liggen. Helaas kunnen we dat zelf niet testen, aangezien we alleen op de bijrijdersstoel plaats mogen nemen.

Wel kunnen we ervaren dat de motor vanaf zo'n 5.500 tpm tot vlak voor de toerenbegrenzer doortrekt alsof er geen einde aan z'n reserve komt. Voor je gevoel zou de motor nog 1.000 omwentelingen verder kunnen draaien, zo lineair is de versnelling. Dan een heikel punt: het geluid. BMW heeft er alles aan gedaan om het geblazen blok een soundtrack mee te geven die past bij de prestaties. En dat is grotendeels gelukt. De zes-in-lijn klinkt diep, vol en krachtig en laat bij het schakelen bevredigende ploffen uit z'n vier uitlaten komen. Maar nee, zo sensationeel als de atmosferische V8 van voorheen is het niet. Een waardige vervanging daarvoor dan weer wel.

Wil je alle details weten van de nieuwe BMW M4? In AutoWeek 41, vanaf 9 oktober in de winkel, staat het uitgebreide verslag van onze eerste kennismaking!

  • Houd me op de hoogte over de BMW 4-serie
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW 4-serie Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Cabrio 430i High Executive

    BMW 4-serie Cabrio 430i High Executive

    • 2020
    • 17.490 km

    € 54.900

    Coupé 420 420i Luxury Line High Executive

    BMW 4-serie Coupé 420 420i Luxury Line High Executive

    • 2014
    • 41.493 km

    € 25.850

    Coupé 420 420d Executive NAVI/CRUISE/PDC/CLIMA/LMV

    BMW 4-serie Coupé 420 420d Executive NAVI/CRUISE/PDC/CLIMA/LMV

    • 2014
    • 249.952 km

    € 14.950

Meer BMW 4-serie occasions

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 4-serie specificaties
  • BMW 4-serie occasions
  • BMW 4-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 4-serie tests
  • BMW 4-serie gebruikersreviews
  • BMW 4-serie index
BMW M440i xDrive Coupé - Rij-impressie

BMW M440i xDrive Coupé - Rij-impressie

Bij de vorige generatie 3-serie splitste BMW de coupé af om hem voortaan als 4-serie door het...

Lees meer
VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

VW Arteon 1.5 TSI vs. BMW 418i Gran Coupe - dubbeltest

151

Wel een mooie koets maar geen dikke motor rijden? Dan is een instapversie van een Volkswagen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op leveringsgamma

    BMW voert updates door op leveringsgamma

    9
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW 4-serie Gran Coupé klaar voor debuut

    BMW 4-serie Gran Coupé klaar voor debuut

    11
    • 22 december 2020
  • BMW 4-serie (2014)

    • 21 december 2020
  • Autonieuws
    BMW M4 Cabrio in beeld

    BMW M4 Cabrio in beeld

    6
    • 14 december 2020
  • Autonieuws
    Prijzen voor beestachtige BMW M3 en M4

    Prijzen voor beestachtige BMW M3 en M4

    56
    • 11 december 2020
  • Autonieuws
    Prijzen BMW 4-serie Cabrio bekend

    Prijzen BMW 4-serie Cabrio bekend

    25
    • 11 december 2020
  • Review
    BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)

    BMW 420d Gran Coupé Executive (2015)

    2
    • 27 november 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW voert updates door op leveringsgamma

    BMW voert updates door op leveringsgamma

    9
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW presenteert nieuwe instap-plug-ins voor 3- en 5-serie

    BMW presenteert nieuwe instap-plug-ins...

    46
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    635 pk sterke BMW M5 CS is officieel

    635 pk sterke BMW M5 CS is officieel

    41
    • 27 januari 2021
  • Autonieuws
    Gelekt: BMW M5 CS

    Gelekt: BMW M5 CS

    36
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    Extra centimeters voor BMW 3-serie

    39
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW i4 uitgebreid in beeld

    BMW i4 uitgebreid in beeld

    67
    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    BMW komt dit jaar met elektrisch M-model

    31
    • 19 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep