en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Eindelijk lijkt er daarmee een einde te komen aan een situatie die je met enige kwaadwillendheid als een vorm van uitlokking zou kunnen beschouwen. Op het brede en overzichtelijke stuk asfalt tussen Utrecht en Amsterdam ervaar je een maximumsnelheid van 100 km/h als tergend langzaam. Kamerlid Visser formuleert het zo: "Automobilisten hebben het idee dat ze in slowmotion op een weg moeten rijden waar een Boeing zou kunnen landen." Dat menigeen moeite heeft zich aan de hoogst toegestane snelheid te houden, blijkt wel uit het gegeven dat vorig jaar maar liefst 31 procent van alle snelheidsboetes op Nederlandse snelwegen op de A2 werd gescoord. Bakken met geld haalde de overheid er op. Bijna één miljoen chauffeurs vulden de schatkist met zo'n 48 miljoen euro aan vanwege snelheidsovertredingen.
In januari volgend jaar wordt er van de knellende 100 km/h als maximum afgestapt. Om de verwarring eerst nog wat groter te maken, mogen automobilisten om te beginnen echter alleen tussen 6.00 en 19.00 uur het gaspedaal verder intrappen. In de loop van het komende jaar gaat de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/h ook de rest van de dag gelden.
De stelling van deze week luidt:
De huidige maximumsnelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht op 100 km/h stellen, is een vorm van uitlokking. Het is maar goed dat er daar nu een einde komt aan deze knellende limiet.
Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.