Maserati Ghibli (1967) - In het Wild
Er komt heel wat moois voorbij in 'In het Wild', maar voor deze auto maken we echt even een heel diepe buiging: een prachtige Maserati Ghibli uit 1967. Zelfs de Ferrari 599 die ernaast staat, is ineens niet bijzonder meer.
Wanneer er een Ferrari 599 in het openbaar te zien is, maar de auto die ernaast staat op de foto wordt gezet, weet je dat dat wel iets heel speciaals moet zijn. Dat is ook zeker het geval. AutoWeek-forumlid D oh liet de 599 namelijk voor wat het is om een heuse 56 jaar oude Maserati Ghibli op de foto te zetten. Een keuze waar wij natuurlijk heel goed mee kunnen leven, want wat een plaatje is het! Een meesterwerk van de gevierde auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro, die toen nog in dienst was van Ghia. Hij was nog geen dertig jaar oud toen hij de Ghibli op papier zette.
De Ghibli was qua ontwerp een belangrijke opmaat naar diverse sportauto's van de jaren 70 en zelfs de jaren 80, met zijn boven op de lange neus liggende klapkoplampen en helemaal tot achteraan doorlopende daklijn. Het was nogal een stap na de Maserati Mistal die hij opvolgde. De Ghibli oogde elegant én snel. Dat laatste moest hij waarmaken met een dikke V8 in zijn neus. Aanvankelijk was dat een blok met 4,7 liter slagvolume en daar kwam de Ghibli SS met een maar liefst 4,9 liter groot exemplaar achteraan. Goed voor respectievelijk 310 pk en 335 pk. Zelfs tegenwoordig is dat nog aardig wat vermogen, maar eind jaren 60 was dat écht veel. Ter vergelijking: een Jaguar E-type trok op dat moment net geen 270 pk uit zijn zes-in-lijn. Met de 'basismotor', de 4.7, haalde de Maserati Ghibli 250 km/h en sprintte hij in 6,8 seconden naar 100 km/h. De Ghibli SS trok door tot maar liefst 280 km/h. Dat deed de Ghibli natuurlijk niet zonder een heel flinke slok benzine tot zich te nemen. Daarom zaten er maar liefst twee 50-liter tanks in, die aan weerskanten van de auto konden worden gevuld.

Maserati Ghibli
Het exemplaar dat we hier dankzij D oh voor ons hebben, is een reguliere Ghibli Coupé uit het eerste bouwjaar, de SS kwam pas twee jaar later op de markt. Het is een van de eerste Ghibli's ooit en dat maakt hem nog net even wat specialer. Aan de staat van de auto is overigens op geen enkele wijze af te zien dat het al zo'n oudje is, want we hebben hier ongetwijfeld met een tot in de puntjes gerestaureerd en zorgvuldig beschermde auto te maken. Het dubbel parkeren kunnen we de eigenaar in dit geval dan ook niet kwalijk nemen. Dat de Ghibli zo in het openbaar (weliswaar overdekt) geparkeerd staat, is eigenlijk al heel wat. Hier staat een auto die zomaar meer dan €250.000 waard is. En zeg nu eerlijk; zo'n bedrag is in dit geval best begrijpelijk, toch?