Maple Majestic wil 'Canada's wereldmerk' worden

Excentriek elektrisch

Maple Majestic

De nieuwe merken die zich op EV's storten, springen sneller uit de grond dan krokussen in de lente. Nu treedt een Canadees merk naar voren; Maple Majestic.

Maple Majestic is weliswaar een nieuwe naam, maar de breinen erachter kennen we langer. AK Motor is namelijk het bedrijf achter dit nieuwe merk. Dat in Canada opgerichte en later naar Polen verkaste bedrijf probeert het nu weer vanuit Canada. In 2016 toonde het een EV'tje met een dikke knipoog naar het Poolse FSO, de Syrena. Inmiddels heeft oprichter Arkadiusz Kaminski zijn focus echter weer verlegd naar Canada en stampt dus het toepasselijk genaamde Maple Majestic uit de grond. Dat merk komt op zijn beurt weer voort uit AK Motor's CANU-project (Canadian Automotive New Utilities).

Het nieuwe merk komt redelijk uit de lucht vallen en heeft nog weinig tractie op het internet, maar in een persbericht toont het zich ambitieus. Het wil 'het wereldwijde vlaggenschip van de Canadese auto-industrie' worden. Geen halve beloften, al is de automerkspoeling in Canada vrij dun. Met een serie computer-renders trapt Maple Majestic af. Daarop zien we de eerstgeborene van het merk, een nog naamloze elektrische auto die duidelijk van dezelfde tekentafel komt als de eerdergenoemde Syrena.

Het ziet er misschien nog niet heel professioneel uit, maar er gaat een behoorlijk uitgebreide visie schuil achter deze auto. AK Motor meldt dat de Maple Majestic enkele 'slimmigheden' in zich heeft die de inzetbaarheid van de elektrische auto moet vergroten. Om te beginnen is de rijhoogte van de auto een behoorlijk eind aan te passen. Op z'n laagst heeft hij een bodemvrijheid van 14 cm, op z'n hoogst is dat 29 cm. In dat laatste geval torent de auto 1,6 meter boven de grond uit, 'SUV-gebied', aldus AK Motor. Dan moet de auto onder meer op ruig terrein of in de sneeuw beter inzetbaar zijn. Verder is de wielbasis met 3,1 meter behoorlijk fors. Hoewel dat er misschien vanwege de gladde koets wat vreemd uitziet, is ook daar zeker over nagedacht. Volgens AK Motor is er zo voldoende ruimte om eventueel grotere accupakketten in de auto te lepelen, mocht dat voor sommige markten gewenst zijn.

Maple Majestic

Het ontwerp van de koets is niet alleen zo gestroomlijnd mogelijk om natuurlijk een lagere luchtweerstand te creëren, maar volgens AK Motor ook om 'm handig voor stadsverkeer te maken. De afgeronde hoeken en korte overhangen zijn volgens het bedrijf 'om parkeren en manoeuvreren te vergemakkelijken'. Dat je het maar weet. Erg bescheiden is AK Motor overigens niet over hoe we de auto moeten zien. Het is 'niet zomaar een sedan', maar 'een supercar met vier deuren'. Staat genoteerd.

Of hij dan ook dergelijke prestaties levert, is allemaal nog onbekend. Sterker zelfs, het lijkt erop dat Maple Majestic nog geen aandrijf- en accutechnologie in huis heeft. AK Motor presenteert het merk als 'een initiatief waar Canada's leveranciers maar beter in kunnen stappen, ook voor hun eigen bestwil'. Men wil de auto voorzien van zoveel mogelijk Canadese technologie en hoopt dat de overheid hier ook op inspringt. Overigens nog een leuk detail: volgens AK Motor kan er in de auto ook een range-extender geplaatst worden, net voor de achteras. Nu dus nog bedrijven vinden die dat willen leveren. We zijn benieuwd.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.