M3 CRT: de toekomst op de M3 *incl fotoshow*
Zoals de naam al aangeeft, onderscheidt de CRT zich vooral door de toepassing van koolstofvezel. Dat is natuurlijk gunstig voor het leeggewicht. De M3 CRT is een belangrijke auto voor BMW: het is de eerste auto van het merk waarvoor het een nieuw productieproces voor met koolstofvezel versterkte plastics (CFRP) toepast.
BMW gebruikt de CFRP-constructie bijvoorbeeld voor de motorkap, die daardoor slechts een kwart weegt van een stalen exemplaar. Ten opzichte van een aluminium motorkap is de gewichtsbesparing ongeveer 50 procent. De M-divisie gebruikt het bijzondere materiaal verder voor de kuipstoelen, de achterspoiler en een luchtinlaat in de voorbumper.
Ook hebben de ingenieurs aan de aandrijflijn gesleuteld. De M3 CRT beschikt over motor als de GTS Coupé, dus een 4,4-liter V8. Het maximaal vermogen is 450 pk en het koppel is 440 Nm. Schakelen gaat via een M DCT transmissie met dubbele koppeling. Voor de uitlaatdemper gebruikt BMW het ultralichte titanium en ook heeft de CRT speciale, lichtgewicht geluidsisolatie.
Comfort niet vergeten
Toch is de BMW M3 CRT niet zo'n hardcore sportauto als bijvoorbeeld de E46 M3 CSL. Die moest het standaard bijvoorbeeld zonder radio en airconditioning stellen, waar BMW's nieuwe weight watcher gewoon profiteert van een navigatiesysteem, een high-end audiosysteem en Park Distance Control. Door de diverse lichtgewicht onderdelen ligt het basisgewicht uiteindelijk toch 45 kilogram lager dan dat van de gewone M3 Sedan met M DCT automaat.
De M3 CRT weegt namelijk 1.580 kilogram. In combinatie met het vermogen van 450 pk betekent dit dat elke pk slechts 3,5 kilogram mee hoeft te sleuren. De sprint naar 100 km/h kost 4,4 seconden, waar de gewone versie 4,9 seconden nodig heeft. Ook wat betreft de snelheidsbegrenzing strijkt de M-divisie met de hand over het hart. De begrenzer van de M3 CRT grijpt namelijk pas bij 290 km/h in; bij de gewone M3 Sedan is het al bij 250 km/h uit met de pret.
Om het geweld te beteugelen, krijgt de speciale M3 Sedan grotere remschijven mee. De auto staat op 19-inch lichtmetaal. Ook zijn de dempers individueel instelbaar. Autospotters kunnen de CRT herkennen aan de metallic lakkleur Frozen Polar Silver en Melbourne Red metallic details. Binnenin gebruik BMW aluminium voor bijvoorbeeld de deurpanelen. Het sportstuur is met alcantara omhuld.
Exclusiviteit is gegarandeerd: BMW gaat slechts 67 exemplaren van de M3 CRT bouwen. Daarmee is deze versie nog zeldzamer dan de M3 GTS, want van die auto heeft de M-divisie 135 stuks gebouwd. Wie achter het net vist of het budget niet heeft en toch zijn zinnen heeft gezet op de Carbonfiber Reinforced Plastics, rest niets anders dan te wachten tot 2013. Dan gaat BMW het materiaal namelijk op grote schaal toepassen in de i3.