AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lynk & Co 07 is splinternieuwe plug-in hybride sedan

Zou jij hem wel in Nederland willen zien?

Lynk & Co 07

Het Europese aanbod van Lynk & Co is met enkel de 01 op zijn zachtst gezegd beperkt. Dit jaar krijgt de plug-in hybride SUV in Europa gezelschap van een volledig elektrisch zustermodel. Maar er is meer. Lynk & Co komt voor het eerst in zijn bestaan met een relatief grote sedan.

Hoewel Lynk & Co in Europa slechts één model aanbiedt, heeft het merk van Geely in thuisland China een veel groter aanbod. Het verkoopt er de 02, de 03, de 05, de 06, de 08 en de 09. Die laatste is feitelijk een Volvo XC90 waar de Chinezen een Lynk & Co-sausje overheen hebben uitgegoten. Vrijwel alle modellen van Lynk & Co zijn SUV's of cross-overs. Enkel de 03 is een sedan. Op de 06 introduceerde Lynk & Co zijn nieuwste designtaal en nu kondigt het merk de komst aan van een nieuw model dat eveneens volgens de nieuwe huisstijl is getekend. Ook dát wordt een sedan. Dit zijn de eerste beelden van de Lynk & Co 07.

De Lynk & Co 07 op de foto's hangt nog behoorlijk in de camouflageplakkers, maar wat hij op designvlak te bieden heeft is al heel goed zichtbaar. De 07 krijgt net als zijn zustermodellen een snuit met over twee lagen verdeelde verlichting, al is de led-dagrijverlichting net als bij de 06 veel verder naar achteren doorgetrokken. De 07 krijgt een sterk oplopende schouderlijn, met een oplopende boog in het plaatwerk. Zijn achterklep loopt juist af, wat we ook bij de recentste incarnaties van de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse zagen. De 07 krijgt verder in de portieren verzonken handgrepen en heeft zo te zien een flinke wielbasis.

Zit er tussen de voor- en achteras dan een groot accupakket? Nee. Althans, waarschijnlijk niet. De fabrikant duidt de 07 vooralsnog enkel aan als 07 EM-P. EM-P is bij Lynk & Co de aanduiding voor een plug-in hybride aandrijflijn. We mikken erop dat zijn verbrandingsmotor een geblazen 1.5 is.

Vooralsnog verwachten we niet dat de Lynk & Co 07 naar Europa komt. Vind je dat een gemis?

Lezersreacties (14)

Reageren
Sub-reacties inklappen
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Lynk zet al een paar jaar gemiddeld 6.000 stuks 01 op de Nederlandse wegen. Waarom kansloos?
Justme
Justme
  • 0
Ik zie tenminste geen taxibordje op het dak dus dat is alvast een pluspunt nu nog de rest laten zien.
Gewijzigd door auteur
Apex
Apex
  • 0
99% van de auto’s die Lynk & Co in Nederland op de weg zet is volgens hun shortlease verhuur concept. De meeste worden ingezet door bedrijven. Deze week was ik nog bij een automatiseringsbedrijf waarbij er z’n 30 op de parkeerplaats stonden. Door meer modellen aan te bieden wordt hun marktaandeel niet groter, dat wordt bepaald door andere vraag factoren.