Lupa: nieuw EV-merk uit Spanje
Ambitieus
We werpen vandaag een licht op Lupa, een nog onbekende start-up uit Spanje die in Uruguay elektrische auto's gaat bouwen. Het bedrijf heeft voorlopig een uit drie modellen bestaand modellengamma voor ogen waarvan de E26 het meest concrete type is.
Maak kennis met Lupa, een in 2020 in Barcelona uit de grond gestampte start-up dat elektrische modellen op de markt wil brengen. Het bedrijf is het geesteskind van Carlos Álvarez, een ondernemende Spanjaard die naar eigen zeggen tussen 2015 en 2020 bij McLaren Automotive als testrijder in dienst is geweest. Lupa heeft al de komst van drie auto's aangekondigd: de E26, de E66 en de E137. Lupa heeft niet de ambitie om 'premium' te worden, het bedrijf wil puur betaalbare EV's produceren.
De E66 wordt een elektrische bestelauto, bedoeld onder meer voor het vervoer van pakketjes in de stad. Deze speciaal voor last mile delivery bestemde EV krijgt op termijn een elektrische SUV naast zich: de E137. De eerste auto van Lupa wordt echter de E26, een elektrische hatchback die vanaf volgend jaar na aanbetaling van een bescheiden € 100 al online te reserveren moet zijn. De levering van de E26 staat voor begin 2023 op de kalender.
Lupa E26
Lupa E26
De Lupa E26 wordt een vijfdeurs hatchback die met zijn lengte van 4,07 meter grofweg net zo lang wordt als een Ford Fiesta. De wielbasis bedraagt een behoorlijke 2,59 meter, de afstand tussen de voor- en achteras van de Fiesta is zo'n tien centimeter kleiner. In de bodem zit een 50 kWh accupakket waarmee de het model zo'n 350 kilometer moet kunnen afleggen. Een 120 pk elektromotor moet goed zijn voor een topsnelheid van 150 km/. Daarnaast is de E26 volgens Lupa in staat om semi-autonoom (niveau 2) rond te gaan.
Daarbij geeft Lupa aan dat de E26 met en zonder accu kan worden gekocht. De accu's moeten in grofweg een uur te wisselen zijn, wat het volgens Lupa relatief eenvoudig maakt om oude accupakketten met een teruggevallen capaciteit te vervangen voor nieuwe. Lupa biedt straks een 'PowerHome' module aan, waarin je oude accupakket een plekje krijgt. Deze PowerHome-module kun je volgens Lupa gebruiken om thuis je via zonnepanelen opgewekte energie in op te slaan.
Lupa durft nu al een verwachte vanafprijs van de E26 vrij te geven. Een exemplaar zonder accu moet € 9.400 kosten, de variant met batterij krijgt een vanafprijs van € 17.000. Mocht Lupa de boel op de rit krijgen, dan heeft de Dacia Spring Electric er over een paar jaar een prijstechnisch vergelijkbare concurrent bij.
Lupa E66
Lupa E66 en E137
De Lupa E66, het elektrische bestelbusje, krijgt eveneens een 50 kWh accupakket, met dezelfde actieradius van zo'n 350 kilometer. De elektromotor is goed voor 140 pk en krijgt eveneens semi-autonome rijfuncties toebedeeld.
Lupa E137
Het mag geen verrassing heten dat ook het derde model van Lupa, de E137 gedoopte SUV, hetzelfde accupakket aan boord heeft. Hij moet het stellen met een acteiradius van 300 kilometer. Tevens is een 64 kWh accupakket leverbaar, goed voor een range van meer dan 400 kilometer. De introductie van de E137 staat pas voor 2024 op de kalender.
Verkoopverwachting
Lupa verwacht in zijn eerste verkoopjaar (2023) in totaal 4.000 auto's te kunnen bouwen. 2.000 exemplaren van de E26 en 2.000 stuks van de E66. In 2024 verwacht het bedrijf een productieverdubbeling voor beide modellen. De E137 moet in 2024 zo'n 2.000 keer over de toonbank gaan. Voor 2025 verwacht Lupa van zowel de E26 als de E66 6.000 stuks te kunnen bouwen. De productie van de E137 zou in 2025 op 4.000 stuks moeten liggen.
Lupa mikt niet alleen op particulieren. Ook bij autodeelprogramma's en taxidiensten als Uber moeten de EV's een plekje kunnen krijgen. Voor de E66 minibestelbus hoopt Lupa klanten als Amazon aan zich te kunnen binden. Lupa zegt in 2024 een fabriek te openen in Uruguay. Waar de eerder te verkopen auto's vandaan komen, is nog onbekend.