AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Londen schrapt zone Congestion Charge
18
Het westelijk deel van Londen heeft z'n zin gekregen. Op basis van de uitkomst van een onderzoek heeft burgemeester Boris Johnson aangekondigd dat de Congestion Charge voor westelijk Londen komt te vervallen.
Maar liefst 67 procent van de ondervraagden in Westminster, Chelsea en Kensington gaf aan van de Congestion Charge af te willen. Onder de ondernemers in dit gedeelte van Centraal Londen was dit percentage zelfs 86 procent. Zij claimen namelijk dat hun omzet is teruggelopen sinds de invoering van de gewraakte belasting. De bewoners van dit stadsgedeelte moeten nog even geduld hebben, want Johnson verwacht dat het terugdraaien van de belasting niet voor 2010 gerealiseerd kan worden.
De toenmalige burgemeester Ken Livingstone voerde de Congestion Charge in west-Londen in februari in. Bezitters van vervuilende auto's moeten sindsdien maximaal 8 pond per dag betalen om in het centrum te rijden. Omdat in Chelsea en Kensington veel SUV's en sportauto's rondrijden, is juist hier de weerstand heel groot.
Een woordvoerder van de Labour partij is niet blij met het besluit: "Dit is een domme beslissing van de burgemeester, in feite een stap terug. De 70 miljoen pond die de overheid misloopt, zou gebruikt kunnen worden om het openbaar vervoer in een van de meest vervuilde gebieden van Londen te verbeteren."
Ook de vereniging van astmapatiënten en de Green Party zijn uiteraard niet blij. De bedrijven zijn wel blij: "Het gezonde verstand heeft gelukkig gewonnen. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de ondernemers hier en we hopen dat de burgemeester ook de rest van Londen wil bevrijden van de Congestion Charge."
De toenmalige burgemeester Ken Livingstone voerde de Congestion Charge in west-Londen in februari in. Bezitters van vervuilende auto's moeten sindsdien maximaal 8 pond per dag betalen om in het centrum te rijden. Omdat in Chelsea en Kensington veel SUV's en sportauto's rondrijden, is juist hier de weerstand heel groot.
Een woordvoerder van de Labour partij is niet blij met het besluit: "Dit is een domme beslissing van de burgemeester, in feite een stap terug. De 70 miljoen pond die de overheid misloopt, zou gebruikt kunnen worden om het openbaar vervoer in een van de meest vervuilde gebieden van Londen te verbeteren."
Ook de vereniging van astmapatiënten en de Green Party zijn uiteraard niet blij. De bedrijven zijn wel blij: "Het gezonde verstand heeft gelukkig gewonnen. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de ondernemers hier en we hopen dat de burgemeester ook de rest van Londen wil bevrijden van de Congestion Charge."
Lees ook
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws
Tesla komt met extra lange en ruime Model Y
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws