Let op deze leuke auto’s in 2025: ze worden youngtimer!

In 2010 uitgebracht

Peugeot RCZ

Elk jaar kijken liefhebbers die een auto als youngtimer zakelijk voordelig kunnen rijden uit naar de nieuwe aanwinsten van het genre. Wij hebben dat ook gedaan en houd deze auto’s in de gaten: ze worden als model of uitvoering 15 jaar oud in 2025!

Goed smoelende hatchbacks

We beginnen met twee fraaie hatchbacks die nooit gewoon zullen worden. De Citroen DS3 (later zou het gewoon DS3 worden) kwam dus 15 jaar geleden al de boel opvrolijken als chique B-segmenter. Heel veel kleurtjes, uitvoeringen en aankledingen maakten het meteen een vlot ding om te zien en nog steeds kun je er prima mee komen aanzetten. Al is-ie voor zakelijk gebruik wel wat klein natuurlijk. Een stapje hoger dan maar? Kijk eens naar een vroege Alfa Romeo Giulietta. Mooie auto, en net als de DS3 zonder directe opvolger, dus daarmee veroudert de Giulietta niet snel. 

Coupés om je vingers bij af te likken

Wauw, de Peugeot RCZ tikt de youngtimerleeftijd ook alweer aan. Wat een fraaie coupé met zijn double bubble-dak! Altijd een krachtige THP motor, al kan dat de liefhebber gezien de slechte reputatie wellicht ook afschrikken. De 1.6 turbo’s kenden wel wat problemen, zoals zo veel downsizemotoren die in die jaren kwamen opzetten. De THP zat ook in de dikkere versies van de DS3 overigens. Een coupé, of zeg maar gerust sportwagen, die je misschien al vergeten was, is de Hyundai Genesis Coupé. Machtig apparaat dat je ook met V6 kon krijgen. De achterwielaandrijver reed erg leuk.

Nog steeds heet

De Renault Mégane RS Coupé vinden we dan weer meer een gelikte driedeurs hatchback. De tweede Mégane RS kwam in 2010 en dat was van meet af een zeer scherpe, leuke hot hatch. De Subaru WRX STi verscheen als sedanversie. Voor het oldskool rallygevoel best leuk als youngtimer.

Knappe cabrio’s

De Maserati GranCabrio is wellicht een tikkeltje te exotisch om in te zetten als youngtimer, maar we noemen hem toch. De jaren tien was een periode waarin het aanbod cabriolets al sterk uitdunde. Saab liep op zijn laatste benen in 2010, maar kwam nog wel met de laatste facelift van de 9-3 Cabriolet. Een typische youngtimer, vinden wij. De Nissan 370Z Roadster is natuurlijk wel wat heftig, maar we vinden zeker dat hij in dit artikel vermeld moet worden.

Dikke Duitsers

Dikke Duitsers doen het altijd goed als youngtimer. De eerste Audi A7 Sportback komt voor de regeling in aanmerking in het nieuwe jaar. Mooi? Er was ooit een collega op de redactie die de A7 en profil vergeleek met een hond die aanspant om zijn uitwerpselen eruit te persen... Bijzonder is-ie wel. Dat geldt in mindere mate voor de tweede generatie Mercedes CLS die ook in 2010 kwam. Die kan niet tippen aan de eerste CLS. Toch liever een echte limo of een wat normalere dikke Duitse slee: er verscheen een nieuwe Audi A8 in 2010, en er werd ook een nieuwe BMW 5-serie de showrooms ingerold.

SUV: de tweede ronde begon in 2010

SUV's worden ook alweer jaren als aantrekkelijke youngtimer ervaren. De eerste lichting dikke exemplaren kwamen begin jaren nul. In 2010 bracht Porsche de tweede lichting van de Cayenne. Zoals Volkswagen dat deed met de Touareg II. Rond 2010 hadden de premium merken doorgaans ook al een wat minder grote SUV in het gamma.

 

Cadillac!

De tweede Cadillac CTS oogt nog steeds dik en dan rijd je met iets aparts. Er was ook een coupé. Het waren alweer de nadagen van het Europese Cadillac-offensief, een jaar of vijf eerder ingezet. Ben je geen coupéman of -vrouw, hij was er ook als sedan en estate.

Britse adel

Heb je meer dan een ton in je zak en ben je bereid dat stuk te slaan op een youngtimer van Britse adellijke afkomst, ga dan maar eens zoeken naar een Aston Martin Rapide of een Rolls-Royce Ghost. De één een vierdeurs sportwagen, de ander een instap-Rolls. Verouderen doen ze niet, al moet je wel rekening houden met prijzen die beginnen bij €110.000 à €120.000.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.