Lamborghini legt 'Egoista'-benaming vast
Productie-eenzitter stapje dichterbij
In 2013 maakten we kennis met één van de meest extreme concept-cars van Lamborghini: de Egoïsta. De éénzitter is typisch zo'n auto die je niet snel in productie ziet gaan, maar de recente veiligstelling van de naam door Lamborghini geeft reden om daaraan te twijfelen.
Harstikke gaaf zo'n concept-car, maar als de ontwerper van een autofabrikant in deze mate los mag gaan, verwachten we er doorgaans niet veel van terug te zien. Lamborghini bewijst weer eens geen gewone autobouwer te zijn door de naam Egoista daadwerkelijk te registreren, wat de Italianen de mogelijkheid geeft 'm daadwerkelijk op een producitemodel te plakken.
Aangezien deze naam direct verbonden is met het eenzitter-concept, schept dat de verwachting dat er daadwerkelijk zo'n extra onpraktische Lambo komt. Het is nog te vroeg om concrete mededelingen te kunnen doen over waar we deze auto dan zouden moeten plaatsen. Dat de Egoista een concurrent van de hypercars Porsche 918, McLaren P1 en Ferrari LaFerrari wordt is één van de mogelijkheden, maar een in zeer beperkte oplage gebouwde Veneno-achtige ligt meer voor de hand.
Ontwerper Walter de'Silva ging helemaal los op de Egoista, die zoals z'n naam al weggeeft een pure éénzitter is. De auto lijkt nog het meest op een straaljagercockpit, maar dankzij de oranjegetinte ruiten en Stealth-achtige vormgeving hebben we het dan wel over een hele bijzondere straaljager. De afwezigheid van een passagiersstoel staat garant voor een bizar interieur, maar ook binnen dit zeer unieke concept is het binnenste van de Egoista gerust memorabel te noemen. Voor de aandrijving zorgt een 5,2-liter V10 met 570 pk.