AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lamborghini gaat voor gewichtsreductie
31
Lamborghini gaat de komende jaren flink werken aan de reductie van gewicht. De topsnelheid van de auto's krijgt juist minder prioriteit.
Dat meldt Car and Driver, dat gesproken heeft met Maurizio Reggiani. Die is directeur van de ontwikkelingsafdeling van Lamborghini. Volgens Reggiani is de prioriteiten-top-vier nu als volgt: ontwerp, rijeigenschappen, acceleratie en topsnelheid. Plannen voor een turbomotor zijn er niet, benadrukt hij.
Ook het terugdringen van het verbruik is echter belangrijk voor Lamborghini: in 2015 moet het verbruik van de Lamborghini's 35 procent lager liggen dan in 2007. Het verbruik ligt nu al 20 procent lager door de direct ingespoten V10 van de Gallardo LP560-4, maar volgens Reggiani wordt de overige reductie een moeilijker verhaal. Lamborghini kijkt naar oplossingen als uitschakelbare cilinderbanken en een start-/stopsysteem.
Ook het terugdringen van het verbruik is echter belangrijk voor Lamborghini: in 2015 moet het verbruik van de Lamborghini's 35 procent lager liggen dan in 2007. Het verbruik ligt nu al 20 procent lager door de direct ingespoten V10 van de Gallardo LP560-4, maar volgens Reggiani wordt de overige reductie een moeilijker verhaal. Lamborghini kijkt naar oplossingen als uitschakelbare cilinderbanken en een start-/stopsysteem.
Gewichtsreductie gaat een belangrijke rol spelen bij het Italiaanse sportwagenmerk. Niet alleen om het verbruik te beperken, maar ook voor betere rijeigenschappen. Lamborghini werkt samen met de luchtvaartindustrie om flink meer koolstofvezel te kunnen toepassen in de toekomst. Reggiani ziet koolstofvezel namelijk als de sleutel tot gewichtsreductie en in de luchtvaart hebben ze veel ervaring met dit materiaal.
Verder verwacht Lamborghini dat de prijs van koolstofvezel – nu nog een duur materiaal - in de periode 2012-2014 behoorlijk daalt. Rond 2015 is koolstofvezel niet veel duurder meer dan aluminium, aldus Reggiani. De vierwielaandrijving blijft, omdat deze aandrijving voor een snellere sprint van 0 tot 100 km/h zorgt en de auto's meer 'fool proof' maakt.
Verder verwacht Lamborghini dat de prijs van koolstofvezel – nu nog een duur materiaal - in de periode 2012-2014 behoorlijk daalt. Rond 2015 is koolstofvezel niet veel duurder meer dan aluminium, aldus Reggiani. De vierwielaandrijving blijft, omdat deze aandrijving voor een snellere sprint van 0 tot 100 km/h zorgt en de auto's meer 'fool proof' maakt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Lamborghini Revuelto vs. Murciélago LP640 - Waarom de nieuwe sneller is maar de oude leuker
Nieuws
Rezvani Knight: voor winnaars met een speciaal soort vrienden
Nieuws
Lamborghini verkoopt in Nederland driemaal zo goed als Nio
Nieuws
Elektrische Lamborghini wordt krankzinnig sterk
Achtergrond