Lamborghini: 'Dit is niet de tijd voor een elektrische supercar'

Komende 5 of 6 jaar geen elektrische supercar

Lamborghini Asterion Concept

Rimac heeft de Nevera, Automobili Pininfarina de Battista en bij Lotus kun je straks aankloppen voor de volledig elektrische Evija. Een elektrische supercar van Lamborghini hoef je dan weer niet op korte termijn te verwachten.

Vanaf nu heeft elk nieuw of gewijzigd model dat Lamborghini introduceert een geëlektrificeerde aandrijflijn. Geëlektrificeerd, dus niet volledig elektrisch. De opvolgers van zowel de Huracán als Aventador krijgen tot op zekere hoogte elektro-ondersteuning en de Urus komt op termijn met een plug-in hybride aandrijflijn beschikbaar. Ook Lamborghini komt in 2028 met een volledig elektrisch model, maar dat wordt géén supercar. Dat zegt Rouven Mohr, Chief Technical Officer (CTO) van Lamborghini tegen Motor1.

Eind vorig jaar bevestigde Lamborghini dat het in 2028 met zijn eerste volledig elektrische auto komt. Die elektrische Lambo zou geen vervanger worden van een van de huidige modellen, maar zou juist een toevoeging aan het leveringsgamma van Lamborghini zijn. Het merk liet al een afbeelding zien waarop de elektrische nieuwkomer onder een doek stond geparkeerd. Duidelijk werd dat het om een nieuw laag model gaat, maar volgens de CTO van Lamborghini wordt het geen elektrische supercar. "Daarvoor is het nu nog niet de tijd. En waarschijnlijk is het dat de komende vijf of zes jaar ook niet." Mohr ziet een uiterst sportief elektrisch model vooralsnog niet zitten omdat Lamborghini een hoog wagengewicht - veroorzaakt door onder meer het accupakket - wil voorkomen. Daarnaast wil Mohr niet dat een uiterst sportieve elektrische Lamborghini voor zijn prestaties afhankelijk is van het laadniveau van de accu of de temperatuur ervan. "In het supercarsegment is een hybride aandrijflijn met een verbrandingsmotor nog altijd de beste optie", aldus Mohr.

De eerste elektrische Lamborghini die in 2028 verschijnt, wordt zoals eerder aangekondigd een tweedeurs 2+2 met een relatief hoge bodemspeling. Geen SUV dus, maar meer een cross-overachtige.

Afgebeeld: de Lamborghini Asterion Concept uit 2014.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.