Lagere bijtelling dan zeven procent nodig voor EV
In een interview in het Algemeen Dagblad van vandaag zegt Weekers over de bijtelling over volledig elektrische auto's: "Ik ben bereid om de bijtellingsverhoging van 0 naar 7 procent bij te schaven. Er valt met mij over een extra schijf of regeling te praten, maar dan moet er iets anders worden geschrapt."
De RAI Vereniging reageert in de krant: "Waar deze EV's nu nog zeer interessant zijn voor de zakelijke rijder vanwege hun fiscale stimulering, zal de markt voor volledig elektrische auto's bij een bijtelling van 7 procent waarschijnlijk volledig tot stilstand komen."
De woorden van de staatssecretaris stroken met een gelekt concept-energie akkoord, waar de NOS in juli de hand op had gelegd. Daarin werd al gesproken over een bijtellingstarief van drie procent voor volledig elektrische auto's en een tarief van acht procent (één procent hoger dan tot nu toe gezegd) voor auto's met een CO2-uitstoot van 49 g/km of minder.
Het bijtellingstarief van 0 procent voor de zuinigste plug-in hybrides en volledig elektrische auto's zorgt voor een ware run op die auto's in ons land. Van de voor Europa bestemde exemplaren van auto's als de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid gaat het overgrote deel naar ons land, zodat zo veel mogelijk mensen bij registratie dit jaar nog van de nul procent bijtelling kunnen profiteren.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel

Bij de elektrische Mercedes-Benz GLC moet je extra betalen voor maximaal bereik – Back to Basics
