Lada Niva Sport bewijst dat 'sportief' een relatief begrip is
48 procent sterker, 60 procent duurder
De Lada Niva lijkt met de aanduiding 'Sport' samen te gaan als een stekende kramp in de onderbuik en de omschrijving daarvan als 'prettig'. Toch durft het Russiche AvtoVaz aan ze te combineren. Dit is de Lada Niva Sport.
De Lada Niva is oud. Stokoud. Althans, de échte Niva. De compacte offroader is al sinds 1977 te koop en is in de afgelopen 48 jaar niet noemenswaardig veranderd. Natuurlijk heeft de auto technische wijzigingen ondergaan en is het interieur van het model niet meer zo archaïsch als enkele jaren geleden. Modern valt de Niva echter niet te noemen. Sportief eigenlijk ook niet en daar verandert deze nieuwe Sport geheten uitvoering helemaal niets aan. Althans, vrijwel niets.
De Lada Niva Legend – zoals de Niva tegenwoordig heet – heeft normaliter een 83 pk en 129 Nm sterke 1.7-viercilinder benzinemotor. Die machine ligt al enkele decennia in het ruige alleskunnertje. In de Lada Niva Sport ligt een machine met een iets kleiner slagvolume. Het gaat om een 1.6-zestienklepper die ook de Sport-uitvoering van de Lada Granta niet aan de reputatie van een rasechte strepenstreker helpt. Hoe dan ook, die 1.6 brengt in de Niva Sport 122 pk op de been. Daarmee is de Sport-variant zomaar even 47 procent sterker dan de basisversie. Die Russische bonk vermogen helpt de Niva Sport in 11,8 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Zijn topsnelheid: 162 km/h. Het zijn bescheiden cijfers, maar de Niva Sport rijdt de reguliere Niva Legend wel het spreekwoordelijke snot voor ogen. Normaliter moet je genoegen nemen met een topsnelheid van 142 km/h en een 0-100-sprint die zeventien tellen in beslag neemt.

Lada Niva Sport: klaar voor een stevig potje sturen?
Meer technische wijzigingen? Zijn er. Zo heeft de Niva Sport zowel voor als achter schijfremmen. De mildere Niva's hebben achter trommels. Lada spreekt zelfs over de aanwezigheid van instelbare schokdempers en zegt de achteras te hebben verstevigd en een stabilisatorstang achter te hebben toegevoegd. De Niva Sport heeft uitgebouwde wielkasten en staat op two-tone 17-inch lichtmetaal. Lada Sport-badges, een met leer bekleed stuurwiel én een bonte verzameling rode stiksels en biesjes moeten ook van het interieur een waar hot Niva-feestje maken. Daar is op de Russische thuismarkt echter niemand voor uitgenodigd.
De Lada Niva Sport is in het leven geroepen om te vieren dat het deze maand 48 jaar geleden is dat de Niva in serieproductie werd genomen. Lada is zó trots op de Niva dat het de auto zelfs omschrijft als 'een voorloper van de moderne cross-over.' De Lada Niva Sport kost in Rusland omgerekend net geen €18.000. Een instap-Niva kost er zo'n €11.200. Daarmee is de Niva Sport dus niet alleen 48 procent sterker dan een instapper, maar ook dik 60 procent duurder.