Lada Niva 1.7i (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niva 1.7i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
eerste kilometers
- 6.000 km
Waarom een gloednieuwe niva, zult u zich afvragen.
Mijn vader heeft zelf ook een niva gehad van het jaar 79 en ik ben zelf helemaal weg van het vrolijke maar toch best stoere model. Voor mij is dit 'een echte auto'. Een auto die wat 'kan'. Ik hoef niet uit te leggen dat mijn hart sneller van deze niva gaat kloppen dan van bijvoorbeeld een daihatsu terios of een jimny. Wellicht comfortabeler, maar ik ben iemand die een bepaald gevoel bij zijn auto krijgt.
Na 3000 kilometer rustig aan doen met mijn niva, mocht ik echt gas gaan geven.
Echt gas geven is natuurlijk iets relatiefs. Voorin ligt een 80pk 4 cilinder injectiemoter. Niet geweldig, maar genoeg om een klein beetje mee te komen met het dagelijks verkeer.
Het eerste wat ik heb gedaan was een 80liter G3 gasinstallatie erin leggen. Aangezien deze kleine jeep toch wel een slokje lust.
Op gas met een beetje doorrijden (120 op snelweg)afgewisseld met stad, kom je toch wel onder de 1 op 8.
Geen probleem wanneer gas 45 cent kost per liter.
Wat betreft prestaties ben ik op dit moment niet teleurgesteld. Je weet wat je koopt, dus schrik je niet dat het bij een 140 ook gewoon echt niet harder kan. Niet dat je dat wilt trouwens..
De eerste versnelling is echter wel vervelend kort. Het probleem is, dat je niet als met bijvoorbeeld een diesel, in twee kan wegrijden. Hier heb je simpelweg niet genoeg koppel voor beschikbaar. Schakelen op zich gaat redelijk stug, zoals je wel een beetje kunt verwachten. Het went echter snel. De stap van 4 naar 5 is wel erg groot, waardoor je bijrijder altijd weet wanneer je in 5 zit, die wordt daar namelijk op geattendeerd met een duw van de hele lange pook met zijn ronde knop.
op de snelweg rijd ik liefst 100km/u. Dan is het geluidsniveau nog goed te hebben.
Zijwindgevoelig is deze 4x4 wel. De auto staat erg hoog op zijn poten waardoor een windvlaag vaak bijsturen betekend.
Het is de kunst het stuur zo licht mogelijk te hanteren wanneer je op de snelweg rijdt, op die manier is het het ontspannendst rijden. In 5 met een gangetje van 100 zit je rond de 3000 toeren. Last van windgeruis oid heb ik niet, aangezien mijn geluidsinstallatie hier meestal wel bovenuit knalt ;-)
Qua grip op de verharde weg ben ik in het begin wel wat geschrokken. De semiterreinbanden die ik er onder heb liggen waren vanaf de dealer keihard opgepompt waardoor ik na het betreden van een rotonde toch een beetje begon te glijden op nat wegdek. oppassen dus. Van overhellen weet deze Niva ook wat van. Hij ligt meteen op een oor. Ik als niva-rijder zie hier de lol wel van in.
Sturen doet de niva. Maar wel als een dweil. Met het redelijk forse stuur ben je redelijk in de weer als je in de kronkelige nieuwbouwwijkjes van tegenwoordig rondcruised. De stuurbekrachtiging die erop zit (zo ongeveer het enige comfort) werk erg goed, vooral bij het parkeren erg handig.
Minder handig is de draaicirkel. Die van een LandRover Defender 110 is kleiner!
Dan nu wat terrein.
Nadat ik de wagen heb ingereden, ben ik voor het eerst van de verharde wegen afgegaan.
Na een periode van zware regenbuien heb ik wat heerlijke hobbelige modderpoelen weten te vinden bij mij in de buurt.
Angst dat je ergens niet door/overheen komt, nog niet gehad. Nu moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik nog niet voor erg hete vuren heb gestaan.
MOdder tot bijna een halve meter diep is no problemo.
Goed gas blijven geven en dan: Glijden, een moddergordijn achter laten, en er rustig uitrijden. Heerlijk hoe je met dit bakkie kunt ploeteren door de modder.
Ik moet zeggen dat ik de hoge en lage gearing die er opzit nog niet gebruikt heb. Ook de Lock is nog niet nodig geweest.
De bodemspeling is fenomenaal voor zo'n compacte auto. Iedere bult kuil of plas wordt erg eenvoudig overwonnen.
Nu ga ik het even hebben over het gebruiksgemak van de auto.
Zoals gezegd is de handeling zeker niet verkeerd op de draaicirkel van een vrachtwagen daargelaten.
Het interieur zit erg spartaan in elkaar. De onderdelen als bijvoorbeeld de richtingaanwijzer en het raamzwemgel zitten (voor een auto uit 2009) wat frotterig in elkaar en lopen niet soepel.
de toegang naar het achterbankje waar met heel veel proppen 3 mensen op kunnen zitten voor even, is een ware hel.
Je moet dan ook minstens zo lenig zijn als Verona v.d Leur.
De bagageruimte is niet al te groot. Zeker niet omdat ik bij aanschaf meteen een 80 liter G3 tank erin heb gelegd(hier komt nog een foto van). Door de gastank kan ik onder de hoedenplank wat kleine dingen kwijt en bijvoorbeeld een boekentas.
De bank kan echter wel plat, waardoor je met z'n tweetjes toch wel spullen voor 3 weken kamperen kunt meenemen.
Het uiterlijk van de auto vind ikzelf super. Ik heb al menig duimpje gekregen en mensen die de auto lachend nakijken. Lachend in de zin van bewondering neem ik dan altijd maar aan!
Het is een auto die wat mij betreft het grijze autoverkeer wat opvrolijkt. Erg jammer dat er maar enkele tientallen rondrijden in heel Nederland.
Later meer, en meer foto's!
-
Probleempjes
Al doe ik het liever niet, ik moet toegeven dat er na de levering, die trouwens binnen 3 weekjes rond was, wel wat problemen zich voordeden.
Zo besloot mijn rechtervoorspiegel bij een snelheid van boven 100km/u naar beneden te zakken.
Best vervelend, zeker wanneer je de spiegels niet van binnenuit kunt verstellen. Dit is bij de eerste beurt natuurlijk onder garantie(2-jarig) netjes geregeld.
Als tweede moet ik een bizar verhaal vertellen over het raam.
Toen ik de auto in Juni in bezit kreeg, was het nog wel wat warmer. In de relatief kleine binneruimte wordt het dan ook snel aardig heet, en de blower kan niet voldoende frisselucht binnen blazen. Zo had ook mijn 90-jarige oma het benauwd, waardoor ze ook maar 'ns aan de raamzwengel slingerde. Blijkbaar ging dit met een dusdanige hoeveelheid 'power' dat de ruit spontaan naar beneden zakte. Ook het raam aan de bestuurderskant loopt niet al te lekker. Ik heb met wat basic gereedschap en erg veel hulp van mijn schoonvader het raam in een paar uur weer op z'n plaats gekregen. Heerlijk, je kunt alles losmaken met een paar klikjes, of een simpele schroevendraaier.
Ook piepte de v-snaar wat, deze wordt de 1e paar duizend km atijd wat slapper. Deze heb ik ook zelf wat aangedraaid. Erg toegankelijk allemaal en je hoeft geen meestertechneut te zijn om aan deze auto wat te sleutelen!
Verder laat op dit moment mijn klaxon het af en toe afweten. Binnekort de contactjes even nachecken. Grote problemen heb ik uiteraard nog niet gehad.
de vorst!
- 10.000 km
Het werd weer eens tijd om weer een stukje te typen.
Ik moet zeggen dat hier buiten de kilometerstand nog wel wat redenen voor zijn.
Laten staan heeft mijn Niva me nog nooit.
Toch moet ik zeggen dat starten met de kou niet echt soepeltjes verloopt.
De auto start op benzine en schakelt wanneer de moter warm genoeg is over op gas.
Mijn benzine tank was al een tijdje niet meer ruim gevuld en dankzij mijn studentikoze luiheid (en relatieve armoede;)) was fatsoenlijk bijtanken er een beetje bij ingeschoten de laatste tijd.
Dankzij mijn laksheid vond mijn niva dat hij echt weeris wat benzine nodig had wat als gevolg had dat 'ie er genoeg van had en dus niet meer startte.
Oeps! starten deed hij niet meer. Gelukkig heb ik na het plaatsen van mijn gastank een instructieboekje erbij gekregen (die ik uiteraard voor gebruik niet gelezen had) waarin vermeld werd dat ik een 'noodstart' op gas kon maken.
Hoera, gered dacht ik!
Starten viel nog tegen. Had ik hem aan zonder gas te geven, kwam de moter al pruttelend tot zwijgen.
Oplossing na een half uur vloeken: GASSEE!! 2 minuten 4oootoeren bij stilstand en jahoor ik was weg.
Na een kilometertje of 40 op de snelweg met een gangetje van 90km/u (op deze manier houd ik 1L op 9 vol) dacht ik dat ik verzekerd was van een tijdige aankomst op mijn bestemming.
Iets te optimistisch aangezien ik na een scherpe bocht die ik doorkwam door de auto te laten rollen, moest waarnemen dat mijn moter was afgeslagen. Dit alles zonder dat ik de koppeling had aangeraakt of de bak in een te hoge versnelling had staan.
Mijn net nieuw aangeleerde noodprocedure moest worden toegepast op de gelukkig aanwezige vluchtstrook!
Als iemand misschien een idee heeft waar deze fratsen vandaan kunnen komen zou ik het graag horen!!
Misschien iets met de inspuiting van het gas oid..
Buiten deze avonturen moet ik nog zeggen dat het verbruik gezien het koudere weer er niet op achteruit is gegaan. Ik rijd veel snelweg (Tempo vrachwagen)en weinig stad.
Het linkerremlicht heeft het overigens wel begeven en mijn zonneschermpje is voor de tweede keer afgebroken!
Nog wat kuren erbij! Bij kou (onder vriespunt) heeft de niva lak aan richting aangeven. Na een minuutje of drie werken mijn knipperlichten weer!
Over 2000km de eerste grote beurt. Verwacht uiteraard niet veel problemen buiten het lampje, zonneklep en wellicht iets met de inspuiting.
kaput
Ik moet u helaas mededelen dat mijn niva me in de steek heeft gelaten. Toen ik op een gegeven moment op de snelweg een omaatje, die een gangetje van 80 reed, wilde gaan inhalen merkte ik tot mijn verbazing dat mijn auto zelf ook niet harder wilde. Dit was een zeer triest en beschamend moment aangezien ik mijn meerdere moest erkennen in het oude vrouwtje om vervolgens weer terug achter de alto de verdwijnen. Ik heb mijn reis kunnen afmaken met NUL vermogen en heb meteen de dealer gebeld. Deze heeft hem onderzocht en constateerde dat de katalysator kapot was. Reden zou zijn dat het gas van de G3 een te hoge verbrandingstemperatuur heeft. Lijkt mijzelf vreemd omdat de niva juist erg geschikt schijnt te zijn.
Alles is ondanks dat toch netjes onder garantie gerepareerd.
Wel heb ik hem twee weken moeten misse, wat erg moeilijk was!
Ik en m'n lada hebben ook nog leuke dingen gedaan. Ik wilde even kijken hoe schuin de wagen kon rijden. In de buurt een mooie tunnel met schuine wand opgezocht en gaan.
Nog nooit heb ik het zo in mijn broek gedaan. Zelf heb ik nog niet veel terrein gereden en dan is 'tegen omkiepen aan' wel even schrikken. De Lage gearing werkt trouwens prima. Zet je neus voor een boom en rijd gewoon steady omhoog.
Ook ben ik nog een of ander park opgereden wat er aantrekkelijk uitzag om even voor te stoppen. Het waren een paar mooie heuveltjes in het groen die mij lokten.. Het gras was kleddernat dus: lekker goed gas gegeven, stuur in de hoeken en lekker raggen. Toen ik aan het gassen was zie ik dat er twee mensen hun huis uitgekomen waren om te kijken wat er voor hun huis voor aan de gang was. Op dat moment besefte ik dus ook dat ik heel hun mooie groene park in een modderpoel aan het veranderen was. Oei, even niet aan gedacht! snel van het park afgereden, met lomp geweld van de stoeprand geknald en het gaspedaal naar de bodem. Die jeugd, die jeugd.
Ik wacht nog op de kosten van de grote beurt..
Kosten van de beurt zijn bekend! Hoera, 150 euri en ik mag weer 12000 km tot de volgende kleine beurt. Hoera, aangezien ik nog steeds student ben ;-) Ik weet ondertussen dat autorijden niet zo goedkoop is als je misschien denkt! De gas installatie inbouwen was mijn gouden truck. Mijn 80 liter tank bevalt prima al zou ik een kleinere zeker afraden. Er gaat ongeveer 64 liter in waarmee ik de laatste tijd zo'n 550 kilometer afleg.
Ik moet wel zeggen dat ik het 90/100 rijden op de snelweg wat aan het loslaten ben en dat ik nu vaker 120 rijd. In ieder geval is ie mooi ingereden. Het geeft op de een of andere manier toch wel een goed gevoel als ik zo nu en dan een hele dikke range rover voorbij kar. Een keertje naar rechts kijken, glimlachen en dan denken dat ik voor een tiende van het geld zeker zoveel fun heb! (al slaat de vergelijking misschien nergens op, het gaat natuurlijk om het dat gevoel!)
Vandalen.
- 20.000 km
De laatste tijd heeft mijn Niva het niet gemakkelijk gehad.
Lang heeft hij licht onder de motorkap gerookt, alles zelf gecontroleerd en niets was er mis leek het.
Na verloop van tijd begon de koelvloeistof-stand snel te dalen en heb ik hem naar de dealer gebracht. Nieuw slangetje erop en gaan!
Hij rijdt weer perfect. De Niva lijkt steeds beter te trekken waardoor je vooral in 3 lekker door kunt halen. Komt altijd erg ruig over van een grote rotonde afdenderen met een hoop kabaal.Veel reacties van bijrijders heb ik gehad over het woeste geluid de auto maakt als je eens lekker toeren maakt (3500...). De snelheidsbeleving is ook groter dan in een doorsnee sedan.
Nu nog het meest nare wat mij de afgelopen maanden is overkomen.
Bij mij op de Sint Annastraat in Nijmegen, is parkeren blijkbaar niet meer zonder risico.
Van drie wagens achter elkaar zijn de ruiten ingeslagen en de radio's er uit gesloopt. Waaronder uiteraard mijn Niva.
Snel ben ik naar kwikfit gegaan voor een nieuwe ruit.
Dit werd een tijdelijke ruit (stel je voor: een bult tape met iets van een plastic schotje er aan vast en dat dan in het gat van de eigenlijke ruit).
De nieuwe ruit heb ik nu nog niet. Deze moest besteld worden in Italië omdat deze daar alleen nog maar gemaakt werden.
Ik stem in met bestellen en bega hiermee een flinke fout.
Nu, drie maanden later, heb ik nog steeds geen ruit. Over een paar dagen komt 'ie er in, maar een wijze les is weer geleerd: bestel toch maar liever bij de dealer.
Ook is mijn rechter ruitenwisser van m'n Niva afgehaald vorige week. Ik weet zelf natuurlijk ook wel dat het een erg gewild item is, maar toch lastig.
Verder is er van de buitenspiegels niet zo veel meer over, deze zijn weggeroest. Het contact met de Lada-importeur voor onderdelen verloopt erg stroef is mij verteld bij de dealer. Een verhaal wat ik van meerdere Lada-dealers heb gehoord helaas.
Hopelijk snel wat goed nieuws, wellicht een vakantie-ervaring!!
En dan nu toch echt te koop:(
- 25.000 km
Het komende jaar ga ik weer veel kilometers maken wegens stages.
Ik zal alleen maar te vinden zijn op de snelwegen en ga hiermee mijn niva geen eer mee aan doen.
Voor mij uiteindelijk toch (eventjes) een verstandig belastingvrij autootje todat de financien toch weer wat beter lopen..
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

Lada Niva Only Spezial – 2008 - Blits Bezit

Op bezoek bij Boosted Boris - Reportage

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden
