Laagvlieger: Renault TreZor Concept
Elektrisch startschot nieuwe reeks studiemodellen
De in 2009 bij Renault aangetreden Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker introduceerde voor het Franse merk een ontwerpfilosofie die op zes levensfases was gebaseerd. Productiemodellen die voortkwamen uit concept-cars als de Explore, TwinRun en Initiale Paris waren bijvoorbeeld de Captur, Twingo en Espace. Inmiddels is de cirkel rond en is het tijd voor een nieuwe designcyclus, een kringloop waarvoor in de vorm van deze TreZor Concept het startschot klinkt in Parijs.
Waar Renault zijn inmiddels afgelopen designcyclus startte met de sportieve DeZir Concept, begint ook de nieuwe reeks concept-cars met een zeer sportief model. Het huidige familiegezicht met de C-vormige verlichting aan de voorzijde, is duidelijk aanwezig. Het ontwerp van de nog geen 1,1 meter 'hoge' TreZor is doorspekt met zeshoekige vormen, iets dat ongetwijfeld later terugkeert op een productiemodel. Opvallend detail is de 'tankklep' die is vervangen door een analoge meter die het laadniveau van de auto aangeeft.
Het interieur is afgewerkt met rood hout, ook de bagageruimte in de neus van de auto is ermee afgewerkt. Een rechthoekig stuur dat aan weerszijden wordt vergezeld door aanpasbare schermen verwijst naar de Formule 1.
Onder de kap van de achterwielaandrijver met een spoorbreedte van ruim twee meter vinden we de krachtbron die Renault in zijn Formule E-racer heeft gelegd: een 350 pk en 380 Nm sterke unit waarmee een snelheid van 100 km/h in minder dan vier tellen wordt bereikt. Een regeneratief remsysteem is aanwezig om de twee accupakketten op te laden. De 4,7 meter lange TreZor weegt dankzij een uit koolstofvezel vervaardigde monocoque slechts 1.600 kilo.
Als kind van zijn tijd is de TreZor uitgerust met autonome techniek. De auto is naast in de standen Neutral en Sport namelijk ook in Autonomous-mode te zetten. In die modus verandert de exerieurverlichting om kenbaar te maken dat de auto zelfstandig door het verkeer gaat. In de autonome stand laat het stuurwiel een fraaie truc zien. Het stuur schuift zich uit in de breedte waardoor, volgens Renault, "...een panoramisch zicht op het dashboard ontstaat". Hoe dat er in de praktijk uitziet, hopen we in een video te kunnen laten zien.
Het persbericht van Renault is met prijzenswaardige fantasie geschreven. Onderstaande hoogtepunt wilden we graag met jullie delen:
De TreZor [...] nodigt zijn passagiers tijdens het instappen uit om de carrosserie te strelen. Deze manier lijkt op die uit de klassieke racewereld, waar de coureurs zich met hun machines verbonden voelden. De sportieve en sensuele wijze van instappen wordt nog eens benadrukt door de rode leren bekleding van het bovenste gedeelte van de stijl. Het ziet er bijna uit als een zadel, dus het is niet gek als de bestuurder zich een jockey voelt.