'Laadpaal kopen via webshop steeds normaler'

Meer keuze

De directe verkoop van laadpalen via webshops raakt de komende jaren steeds meer ingeburgerd. Nu elektrische auto’s een steeds belangrijkere rol krijgen in de strijd tegen klimaatverandering, gaan ook steeds meer consumenten online op zoek naar laadsystemen. Alfen, een Nederlandse fabrikant van laadpalen, mikt daarom op de bredere beschikbaarheid van laadpalen via bekende webwinkels.

"We hebben meerdere distributiekanalen", legt commercieel directeur Richard Jongsma van Alfen uit bij de kwartaalcijfers van het bedrijf. Daarbij verkoopt de Almeerse onderneming zelf uitsluitend aan zakelijke klanten, zoals groothandelaren of uitbaters van laadstations. "Maar nu ook inderdaad aan webwinkels." Eén van die webwinkels is Coolblue.nl, dat eerder deze week aankondigde laadpunten van onder andere Alfen te gaan verkopen. Ook via meer gespecialiseerde sites zijn ze te koop. "En nu zetten we ook stappen naar webwinkels die breder bekend zijn", aldus Jongsma. "Mensen zullen er aan wennen dat laadpalen op meer plekken worden aangeboden worden dan alleen via installateurs of leasemaatschappijen."

Alfen rekent voor de komende periode op een sterke groei van het elektrische wagenpark in Europa, mede door de komst van betaalbaardere stekkerauto’s. De steunpakketten die onder andere Duitsland en Frankrijk wegens de pandemie optuigden, bevatten bovendien financiële voordeeltjes voor de aankoop van elektrische auto’s.

Het is de Green Deal van de Europese Unie waarvan Alfen verdere wind in de rug verwacht. Het piekverbruik van elektrische auto's - te denken valt aan het laden van een Tesla - kan tot zes keer hoger zijn dan van een gemiddeld huishouden. Om die belasting op te vangen, ontwikkelt Alfen "intelligente" netwerksystemen die de vraag en aanbod van energiebronnen beter afstemmen. Diezelfde producten bieden bovendien soelaas bij schommelingen in de hoeveelheid wind- en zonne-energie, legt topman Marco Roeleveld van het bedrijf uit. "Daarnaast heb je niet meer een fabriek aan de ene kant en een gebruiker aan de andere kant. Je hebt nu overal zonnepanelen. Daardoor gaat het verkeer twee kanten op, terwijl het net voor eenrichtingsverkeer is ontworpen", aldus Roeleveld.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.