AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Koppelbeul: Brabus SV12 S Biturbo
Brabus maakt zijn reputatie van hardtuner weer meer dan waar. Ze bouwen de nieuwe Mercedes CL 600 om tot een beul en veranderen de naam in SV12 S biturbo.
Brabus maakt zijn reputatie van hardtuner weer meer dan waar. Ze bouwen de nieuwe Mercedes CL 600 om tot een beul en veranderen de naam in SV12 S biturbo.
De gewone CL 600 is al niet bepaald een traag, maar de Brabus-versie slaat werkelijk alles. Onder de kap ligt normaal gesproken een 5,5-liter blok. Brabus boorde die uit tot een 6300 cc-motor met maar liefst 730 pk. Bij wagens van dit kaliber doet de nul naar honderd (vier seconden) er eigenlijk niet eens toe. Van stilstand naar tweehonderd is een stuk interessanter. De CL 600 Brabus met een V12 biturbo doet dit in 11,4 seconden. Pas als de teller op 340 km/u (begrensd) staat, stopt de Duitser met accelereren.
En dan het koppel: de V12 kan er maximaal 1320 Nm bij 2100 toeren uittrekken. Voor de CL Brabus is het koppel begrensd op 1100 Nm. Ook de CL 500 heeft Brabus onder handen genomen. De normale 419 pk wordt opkrikt naar 462 pk. Het koppel bedraagt 615 Nm.
De Brabussen zijn buiten het logo op de kont van de Mercedes te herkennen aan de dikke bumpers en skirts die speciaal in een windtunnel ontworpen zijn. Bovendien is de auto 25 millimeter verlaagd en staat hij op Brabusvelgen, waarvan de grootste 21 inch meten.
Plaats een reactie