AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kleemann E50KCC: offroad E-klasse
1
Ongetwijfeld geïnspireerd door de Audi Allroad en de Volvo XC70 heeft de Deense tuner Kleemann de E50KCC geschapen. Natuurlijk hoort daar ook een overdosis pk's bij.
Ongetwijfeld geïnspireerd door de Audi Allroad en de Volvo XC70 heeft de Deense tuner Kleemann de E50KCC geschapen. Natuurlijk hoort daar ook een overdosis pk's bij.
Voor wie niet kan kiezen tussen een Mercedes M-klasse en een E-klasse combi bouwt de Deense tuner Kleemann de Kleemann E50KCC. Het is een Mercedes E500T 4-Matic met een grotere bodemvrijheid en een riant getunede motor. Overigens kan Kleemann elke E-klasse stationwagen van dit offroad-uiterlijk voorzien.
Kleemann ontwikkelde een speciale aanpassing voor het onderstel dat het chassis drie centimeter boven de ophanging en aandrijflijn brengt. Daardoor is het mogelijk de motor en de versnellingsbak op de originele plaats te houden; ook aan de luchtvering hoeven geen aanpassingen te worden gedaan. Samen met andere banden zorgt dit voor een vijf centimeter toegenomen rijhoogte. De bodemvrijheid neemt door al deze aanpassingen met slechts twee centimeter toe. De E50KCC staat op 255/45 ZR 18 banden. Dit rubber maakt het onder meer mogelijk om een door Kleemann ontwikkeld remsysteem te plaatsen.
Verbeterde remmen zijn nodig omdat Kleemann de standaard 306 pk van de E500 opvoert tot 595 pk. Het maximale koppel stijgt daarbij van 460 naar 770 Nm. De topsnelheid blijft met 250 km/u gelijk maar de sprint van 0 naar 100 kan de creatie van Kleemann in 4,9 seconden terwijl de normale E500 Combi dat in 6,5 seconden kan. Het extra vermogen wordt bereikt door toepassing van een compressor, aangepaste motorsoftware, een uitlaatsysteem en zogeheten 'Super Sport'-nokkenassen. Kleemann meldt dat er ook tuningspakketten zijn voor de E240, E320.
Aan het uiterlijk verandert Kleemann de onderzijde van de auto, inclusief de wielkasten om de auto een enigszins terreinwaardig uiterlijk te geven. Er zijn voorts een voor- en achterskirt met een beschermplaat aan de onderzijde en de spatborden zijn wat breder dan bij de standaard Mercedes. Tot slot geeft de achterbumper ruimte voor het handelsmerk van Kleemann: de trapeziumvormige uitlaten.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz E 53 AMG 4-Matic+ Edition 1 Estate l Nightpakket 2 l Achteras sturing l AMG Dynamic Plus l MBUX Superscreen l Winterpakket l Premium Plus pakket l Carbon interieur & exterieur l Nappa leder l Burmester 4D Surround system l
- 2025
- 11.584 km
€ 134.900

Mercedes-Benz Estate 300 e Sport Edition | Premium pakket | Winter pakket | MBUX Superscreen | Leder pakket | Trekhaak | Rijassistentiepakket Plus | Parkeerpakket met 360°-camera | Stoelventilatie voor |
- 2025
- 15 km
€ 87.744

Mercedes-Benz Estate AMG 53 4MATIC+ Premium /Panoramadak /AMG DYNAMIC PLUS /Rijassistentiepakket /Elek Trekhaak
- 2025
- 15.956 km
€ 117.945
Lees ook
Achtergrond
Waarom de W124 de ziel van Mercedes-Benz is
Achtergrond
Niet alle exemplaren van deze generatie Mercedes E-klasse roestten: alleen als dompelbad te oud was
Mercedes-Benz E 500 Coupé (2012) - Op de Rollenbank
Achtergrond
De Brabus E65 V8 en de E V12 7.3 S degradeerden de Mercedes W124 E60 AMG tot brave Benzen
Achtergrond