AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kia Soul beter in beeld

Als EV naar Nederland

Kia Soul Turbo spyshots
Kia Soul Turbo spyshots
Kia Soul Turbo spyshots
Kia Soul Turbo spyshots
Kia Soul Turbo spyshots
Kia Soul Turbo spyshots
Kia Soul Turbo spyshots
De derde generatie van de Kia Soul is oor de tweede keer in de VS gespot. Het nieuwe front van het eigenwijze model is goed te zien op de nieuwe foto's. Ook voor de Nederlandse markt is er nieuws.

Dankzij de erg vierkante, hoge carrosserie is de auto op de foto's direct herkenbaar als Soul. Ook de eerste en tweede generatie van het model hebben zo'n koetswerk, dat de auto behalve herkenbaarheid een heleboel binnenruimte bezorgt. Het nieuwe model wordt rondom gemoderniseerd en heeft onder andere een meer afgeronde zijruitpartij en L-vormige achterlichtunits. De voorzijde is echter de opvallendste kant, want hier zien we het 'dubbellaags design' dat tot nu toe vooral bij zustermerk Hyundai werd gebruikt. Hooggeplaatste richtingaanwijzers zijn optisch verbonden door een verchroomde lijst waarin ook de leddagrijlampen zijn ondergebracht, terwijl de eigenlijke koplampen lager, in Hyundai Kona-achtige units, zijn ondergebracht.

De auto op de foto's is, afgaande op z'n opvallende grille en centraal geplaatste uitlaat, de opvolger van de Soul Turbo die in z'n huidige vorm zo'n 200 pk levert. In Nederland bestaat die auto echter niet, want hoewel de eerste Soul wel leverbaar was met verbrandingsmotoren, kennen we de in 2014 geïntroduceerde tweede generatie slechts als EV. De importeur stelt dat de elektrische versie opnieuw de uitvoering is waar de ogen vanuit ons land op zijn gericht. De EV-variant van de nieuwe Soul komt er dus gewoon, over de rest van het gamma moet nog een besluit worden genomen.

Nu is het goede nieuws dat die elektrische Soul hoogstwaarschijnlijk het grootste probleem van de huidige generatie gaat oplossen. Die auto kampt met een ouderwets korte actieradius, maar de nieuwe Soul profiteert naar verwachting van de techniek die ook in de Kona Electric en Niro EV is te vinden. Dat betekent dat het grootste accupakket 64 kWh meet en de auto zeker zo'n 400 km ver moet kunnen komen op een acculading. Ten opzichte van die Niro biedt de Soul vooral meer ruimte en een ander uiterlijk. Als de nieuwe Soul EV verschijnt, hebben Kia en Hyundai samen ineens vier aantrekkelijke, relatief betaalbare EV's in huis, want behalve het genoemde drietal levert Hyundai ook nog de Ioniq Electric.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 1
Het front kan ook gejat zijn van Land Rover, de achterkant lijkt op de oude C3 Picasso, of gewoon op een pausmobiel
Anoniem
Anoniem
  • 2
"accupakket 64 kWh"

Geweldig
SanderGoes
SanderGoes
  • 0
Goed nieuws qua actieradius, garantie en prijs waarschijnlijk. Maar, een Niro is toch groter dan een Soul?
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik zou hem lekker ingepakt houden, wat een gedrocht.
Als EV is dit echt een accudoos.
FreeWilly728
FreeWilly728
  • 7
Ondertussen zijn de Europeanen nog aan het klooien met hopeloze diesels. Waar blijft de vooruitgang? Azië zit niet stil zo te lezen...
Anoniem
Anoniem
  • 8
Onze vergelijkingsmongooltjes zijn al vroeg op.
Hij lijkt gewoon op een KIA SOUL, zoals je die nu ook als EV ziet.
Goed hoe KIA ook hier een leidende rol in pakt, daar kunnen de oosterburen een puntje aan zuigen.
Zeker met een 64KW accu gaat dit een lease lieveling worden.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Kan een leuke auto worden. Ik wacht af totdat we het productiemodel voorgeschoteld krijgen. Hoe dan ook KIA is prima bezig. Tegenwoordig heb je bij dit merk de zekerheid van kwaliteit dat ook op langere termijn heel blijft.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Sterker nog...het is het helemaal niet!!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Peter Konijn een Kia Mongool, zo had ik hem nog niet bekeken, maar nu je het zo zegt:-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
De koehoorn is terug!!!! yess my all time favorite ornament.
Dorito
Dorito
  • 0
Valt nog niet heel veel te zien, maar mij valt wel op dat de "Tigernose-grille" nergens te bespeuren valt. Of is hij ingepakt en zit hij stiekem tussen de échte koplampen?
Ik hoop dat deze Turbo toch naar Nederland komt, ook al lijkt het me erg onrealistisch.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zie de Soul alleen maar in Amstedam en dan ook alleen als taxi rijden. Best jammer, want persoonlijk vind ik het wel een geinig model.
Harry Music
Harry Music
  • 0
De Koreanen lopen behoorlijk voorop met hun EV's ,ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. Leuk dat er wat "Citroën" trekjes in de Soul zitten. De Niro heeft ook wat Cactus trekjes. Maar uiteindelijk gaat het om de prestaties.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Harry

Je ziet ze hier inderdaad wat vaker rijden (niet de EV’s). Dat zijn dus vooral rentals?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ander nieuws is dat Hyundai de eerste 2.500 exemplaren van de Hyundai Kona EV inmiddels heeft afgeleverd (de meeste in Zuid Korea overigens).

De bal is daar dus inmiddels gaan rollen.
Harry Music
Harry Music
  • 0
@Pepp in de US ,in Nederland Zie je ze niet zo veel. Ik vond hem behoorlijk lelijk tot ik de Soul leerde waarderen als een no-nonsense auto ,niet zo comfortabel,maar zuinig en betrouwbaar en zeer handig in gebruikte
Anoniem
Anoniem
  • 1
De vol elektrische Niro is ook onderweg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom maakt Kia altijd zulke lelijke auto's? Alleen de Sportage valt nog enigzins te pruimen.
ElTjappo
ElTjappo
  • 2
@Antimusk. zegt iemand die zelf op een fiets rijdt ?? Gelukkig is smaak persoonsgebonden
Anoniem
Anoniem
  • 3
@ Peter de Bermgraseter:

Met mogool schelden is niet erg netjes. Schelden is zelfs niet erg netjes voor het geval je dat ontgaan is bij je opvoeding.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Weer ontopic:

Een goede zaak. Wordt tijd dat ze toegankelijke modellen aan de man gaan brengen anders wordt het nooit wat met die aanschafprijs voor de particuliere en tweedehands markt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nu nog verbieden dat ze die accudozen exporteren nadat de subsidieslurp periode erop zit.