Kia Soul beter in beeld
Als EV naar Nederland
Dankzij de erg vierkante, hoge carrosserie is de auto op de foto's direct herkenbaar als Soul. Ook de eerste en tweede generatie van het model hebben zo'n koetswerk, dat de auto behalve herkenbaarheid een heleboel binnenruimte bezorgt. Het nieuwe model wordt rondom gemoderniseerd en heeft onder andere een meer afgeronde zijruitpartij en L-vormige achterlichtunits. De voorzijde is echter de opvallendste kant, want hier zien we het 'dubbellaags design' dat tot nu toe vooral bij zustermerk Hyundai werd gebruikt. Hooggeplaatste richtingaanwijzers zijn optisch verbonden door een verchroomde lijst waarin ook de leddagrijlampen zijn ondergebracht, terwijl de eigenlijke koplampen lager, in Hyundai Kona-achtige units, zijn ondergebracht.
De auto op de foto's is, afgaande op z'n opvallende grille en centraal geplaatste uitlaat, de opvolger van de Soul Turbo die in z'n huidige vorm zo'n 200 pk levert. In Nederland bestaat die auto echter niet, want hoewel de eerste Soul wel leverbaar was met verbrandingsmotoren, kennen we de in 2014 geïntroduceerde tweede generatie slechts als EV. De importeur stelt dat de elektrische versie opnieuw de uitvoering is waar de ogen vanuit ons land op zijn gericht. De EV-variant van de nieuwe Soul komt er dus gewoon, over de rest van het gamma moet nog een besluit worden genomen.
Nu is het goede nieuws dat die elektrische Soul hoogstwaarschijnlijk het grootste probleem van de huidige generatie gaat oplossen. Die auto kampt met een ouderwets korte actieradius, maar de nieuwe Soul profiteert naar verwachting van de techniek die ook in de Kona Electric en Niro EV is te vinden. Dat betekent dat het grootste accupakket 64 kWh meet en de auto zeker zo'n 400 km ver moet kunnen komen op een acculading. Ten opzichte van die Niro biedt de Soul vooral meer ruimte en een ander uiterlijk. Als de nieuwe Soul EV verschijnt, hebben Kia en Hyundai samen ineens vier aantrekkelijke, relatief betaalbare EV's in huis, want behalve het genoemde drietal levert Hyundai ook nog de Ioniq Electric.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Kia Soul 64 kWh - 2020 - 140.820 km - Accudegradatietest
Zo ver komt de Kia e-Soul in de praktijk
De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Praktijkervaring Kia e-Soul: elektrische underdog onder de aandacht
Deze kleine gebruikte MPV's koop je voor €6.000
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (31)
Reageren


Geweldig



Als EV is dit echt een accudoos.


Hij lijkt gewoon op een KIA SOUL, zoals je die nu ook als EV ziet.
Goed hoe KIA ook hier een leidende rol in pakt, daar kunnen de oosterburen een puntje aan zuigen.
Zeker met een 64KW accu gaat dit een lease lieveling worden.


Als EV gaat dit verkopen!







Ik hoop dat deze Turbo toch naar Nederland komt, ook al lijkt het me erg onrealistisch.





Je ziet ze hier inderdaad wat vaker rijden (niet de EV’s). Dat zijn dus vooral rentals?

De bal is daar dus inmiddels gaan rollen.






Met mogool schelden is niet erg netjes. Schelden is zelfs niet erg netjes voor het geval je dat ontgaan is bij je opvoeding.

Een goede zaak. Wordt tijd dat ze toegankelijke modellen aan de man gaan brengen anders wordt het nooit wat met die aanschafprijs voor de particuliere en tweedehands markt.

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.