Kia EV3: Volvo EX30-concurrent met meer ruimte en rijbereik
Uitgesproken uitdager
242 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Kia heeft in de vorm van de Niro EV al een relatief compacte elektrische cross-over, maar nu is er ook eentje die van meet af aan als EV bedoeld is. Dit is de Kia EV3. Dit model gaat met veelbelovende cijfers de strijd aan in een belangrijk segment.
Highlights Kia EV3
- Tot 600 km rijbereik
- 204 pk op voorwielen
- Later ook als GT
Met de e-Niro is Kia weliswaar al jaren vertegenwoordigd onder de compacte elektrische cross-overs, maar nu is het tijd voor een dedicated EV in dat felbevochten deel van de automarkt. Tijd voor uitbreiding onderaan Kia's EV-familie. Het doek gaat van de Kia EV3 en die lijkt zoals verwacht behoorlijk op grootste broer EV9 én op het studiemodel van vorig jaar. Sterker zelfs, AutoWeek begrijpt van Kia dat de Concept EV3 pas ná het ontwerp van de productieversie tot stand is gekomen. Kia's Opposites United-designtaal is ook duidelijk op de EV3 toegepast en dat komt onder meer tot uiting in de zogenoemde Star Map-lichten voor en achter op de EV3. Vooral aan de voorkant doet het sterk denken aan de EV9, aan de achterkant gaat de EV3 wat meer zijn eigen weg en is het grootste verschil natuurlijk de veel kleinere en veel vlakker liggende achterruit.
Kia EV3
Opgeruimd vertier
In het interieur is het ook een feest van herkenning als je het interieur van de Kia EV9 al kent. Dat betekent dat het er behoorlijk minimalistisch aan toe gaat. Voor je neus tref je een paneel vol beeldschermen die regelrecht uit de EV9 lijken te komen. Net als in die grote EV heeft de Kia EV3 namelijk een 12,3-inch digitaal instrumentarium, daarnaast een 5,3-inch scherm voor de klimaatregeling en daar weer naast nog eens een 12,3-inch infotainmentscherm. Als optie is er ook nog een 12,3-inch head-up display van de partij. Fysieke knoppen zijn er niet veel, maar je treft nog wel een rijtje in het midden van het dashboard. Dat zijn sneltoetsen die je naar verschillende onderdelen van het infotainmentsysteem leiden. Ook is er een wieltje voor de volumeregeling. Uiteraard is het één en ander ook via fysieke knoppen op het stuurwiel te bedienen. De rijrichting kies je met een hendel aan de stuurkolom en daarop tref je ook de startknop. Er zijn ook usb c-laders zijn er ook, die tref je centraal onderaan het dashboard.
Een opvallend detail van het (overigens grotendeels uit gerecyclede materialen opgetrokken) interieur van de Kia EV3 is het 'tafeltje' dat uit de middenarmsteun komt. Naar wens kun je dat tevoorschijn toveren om er bijvoorbeeld een laptop op te zetten. Zo kun je tijdens het bijladen van de auto even aan het werk gaan. Je hoeft je overigens ook tijdens het rijden niet te vervelen: ChatGPT maakt zijn opwachting in de EV3 en daarmee is het de eerste Kia waarin de spraakassistent verrijkt wordt met kunstmatige intelligentie. Er komen ook tal van services beschikbaar om je nog meer te vermaken als je stilstaat, zo kun je op abonnementsbasis op den duur spelletjes gaan spelen op het infotainmentscherm en worden onder meer YouTube en Netflix beschikbaar. Via over-the-air-updates is straks de boel binnen te halen en actueel te houden.
Kia EV3
Ruim bereik
De Kia EV3 is met zijn lengte van 4,3 meter even lang als de Peugeot (e)-2008, 7 cm langer dan de Volvo EX30 en 12 cm korter dan de Kia Niro EV. De EV3, die net als de andere EV-familieleden op de modulaire E-GMP-basis staat, heeft een voor zijn lengte aanzienlijke wielbasis van 2,68 m. De Kia EV3 is 1,85 m breed en 1,56 m hoog en biedt tot 1.250 liter bagageruimte met de achterbank plat. Daarmee is de Kia EV3 aanzienlijk ruimer dan bijvoorbeeld de Volvo EX30 en Volkswagen ID3. Hou je die zitplaatsen intact, dan is er nog 460 liter bagageruimte over en overtreft hij die ook nog, al moet hij dan zijn meerdere erkennen in bijvoorbeeld de Renault Megane E-Tech Electric en ook de Niro EV. Voorin, onder de 'motorkap', tref je nog een frunk met een inhoud van 25 liter. Daar kun je zonder moeite je laadkabel kwijt en eventueel nog meer.
Over de laadkabel gesproken: daarmee laad je een 58,3 kWh of een 81,4 kWh groot accupakket bij. In beide gevallen leveren die stroom aan een enkele 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft, later volgt in elk geval ook nog een heuse GT die waarschijnlijk vierwielaandrijving heeft. Met het kleinste accupakket heeft de Kia EV3 een rijbereik van naar verwachting 410 km en zit je in 7,5 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. Het grootste accupakket levert naar verwachting EV3 maar liefst 600 km rijbereik op, indrukwekkend voor dit segment. Bij onze eerste kennismaking met de EV3 had Kia het overigens nog over 560 km, maar op het laatste moment is de schatting naar boven bijgesteld. Het grote pakket kan met 128 kW bijgeladen worden, het kleinere pakket met 102 kW. In grofweg een halfuur laad je van 10 tot 80 procent bij. Aan de AC-lader gaat het vooralsnog met 11 kW, in 2026 wordt laden met 22 kW als optie mogelijk.
De Kia EV3 als Base-Line
De Kia EV3 brengt een heuse primeur voor Kia met zich mee. Het is namelijk de eerste die aan V2G- en V2H-laden doet. Het wordt straks dus mogelijk om met de EV3 stroom terug te leveren aan het net, maar ook om je huis van stroom te voorzien. V2L, dat we al wel kennen bij het merk, is er ook bij. Je kunt daarmee apparaten inpluggen in een stopcontact in de auto en ze zo van stroom voorzien. Even een frikandelletje bakken in een frituurpan achterin de auto? Dat kan, we raden het eenieder met goed ontwikkelde smaakpapillen ook van harte aan. Meer handigheden? Jazeker. Op snelweg kan de Kia EV3 onder meer zelf van rijstrook wisselen als je richting aangeeft en er genoeg ruimte is.
Naast de Niro EV
De Kia EV3 deelt straks de showroom met een auto die het daardoor wel eens heel zwaar kan gaan krijgen; de Kia Niro EV. Toch verwacht Kia zelf dat het nog wel meevalt met de interne concurrentie. AutoWeek begrijpt van Kia dat de EV3 een wat andere doelgroep moet aanspreken dan de Niro EV, lees een minder conservatie en wellicht wat jeugdigere doelgroep. Later dit jaar mag de Kia EV3 zich gaan bewijzen, want in het laatste kwartaal wordt hij hier verwacht. Prijzen volgen nog.