Kia boekt verkooprecord, ook groei voor Hyundai

Blije gezichten in Zuid-Korea

Kia Sportage

De Hyundai Motor Group kan terugkijken op een positief jaar. Voor Kia was 2023 zelfs een heus recordjaar! De Zuid-Koreanen zijn bovendien hoopvol voor 2024.

De bomen groeien tot in de hemel voor Kia, zo lijkt het. In 2022 was Kia in Nederland de grootste en boekte het hier en in Europa een verkooprecord, 2023 was zelfs goed voor een wereldwijd record, zo blijkt nu. Het Zuid-Koreaanse merk wist in het voorbije jaar in totaal ruim 3,08 miljoen auto's te slijten. Een groei van 6,3 procent ten opzichte van 2022 en genoeg om een bijna tien jaar oud verkooprecord uit de boeken te drukken. In 2014 verkocht Kia namelijk wereldwijd ruim 3,03 miljoen auto's.

De grootste aanjager van het succes was de Kia Sportage. Dat was in 2023 Kia's populairste model wereldwijd, goed voor ruim 523.000 verkochte exemplaren. Op de tweede stek eindigde de in 2022 vernieuwde Kia Seltos, een iets compactere SUV die we hier niet kennen. Daarvan gingen er dik 344.000 over de spreekwoordelijke toonbank. Kia zegt het record verder te danken aan de introductie van nieuwe modellen als de Kia EV9 en Sorento, maar ook aan verbeteringen in de toevoer van microchips. In 2022 speelde het wereldwijde chiptekort immers veel autofabrikanten parten.

Kia Seltos

De Kia Seltos is onder meer in de Verenigde Staten te koop.

Ook in Nederland boekte Kia een verkooprecord in 2023. Hier zijn er in het voorbije jaar 33.565 Kia's op kenteken gegaan, meer dan ooit in een jaar en een groei van 11,5 procent. Opnieuw was de Picanto hier met afstand de populairste Kia (10.550 stuks), gevolgd door de Niro (7.428) en de Sportage (4.398). De Kia Ceed bleef met 3.481 ook de volledig elektrische Kia EV6 (2.757 stuks) nog voor. In tegenstelling tot 2022 is Kia overigens niet bovenaan geëindigd, want Volkswagen verkocht nipt meer auto's.

Hyundai maakt nog grotere stap

Zusterbedrijf Hyundai Motor Company (met daaronder ook luxemerk Genesis) heeft er ook een goed jaar op zitten. In 2023 gingen er wereldwijd bijna 4,22 miljoen nieuwe auto's van Hyundai en Genesis op kenteken. Dat betekent een groei van 6,9 procent ten opzichte van een jaar eerder, dus een nog wat grotere groei dan bij Kia. Voor Hyundai was het echter geen recordjaar. Hyundai is nog wat summierder in zijn analyse over de verkoopgroei, maar noemt onder meer de komst van de nieuwe Kona en Santa Fe als belangrijke mijlpalen in het afgelopen jaar. Vooral in het thuisland Zuid-Korea trokken de verkopen flink aan: daar werden 10,6 procent meer auto's gesleten dan in 2022.

In Nederland kwamen er in 2023 bijna 19.000 nieuwe Hyundais bij, ruim 10 procent meer dan in 2022. Wel zakte Hyundai hier van de zesde naar de negende plaats in de merken-top 10. Net als bij Kia is de kleinste ook de populairste: de Hyundai i10 was goed voor 4.346 stuks, nog maar nipt voor de Hyundai Tucson, waar er 4.343 van werden geregistreerd. De Hyundai Kona kwam uit op 3.056 stuks en de volledig elektrisch Ioniq 5 op 2.280.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Dat smaakt naar meer

Zowel Kia als Hyundai wil in 2024 nog meer auto's gaan verkopen wereldwijd. Kia hoopt na dit record van bijna 3,1 miljoen auto's in het nieuwe jaar door te stoten naar 3,2 miljoen stuks. Hyundai Motor Group wil van 4,22 miljoen naar 4,24 miljoen gaan dit jaar. Een deel van die groei zal dus ook moeten komen van Genesis, dat hier in Europa vooralsnog een vrij kleine rol speelt, maar nog altijd de ambitie heeft om uit te breiden. Hier in Nederland komt die uitbreiding overigens dit jaar nog niet.

PRIVATE LEASE Kia

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.