Karma Gyesera is elektrische GT met wel heel bekend uiterlijk
Eindeloze Fisker-erfenis
Ken je de Fisker Karma nog? Dit is 'm in zijn nieuwste verschijningsvorm. Althans, de Karma Gyesera moet wel haast de zoveelste doorontwikkeling zijn van de ooit als Fisker verkochte plug-in hybride GT.
Karma Automotive presenteerde dit weekend op Amelia Island tijdens het gelijknamige concours de Karma Gyesera. Geef je ogen maar eens flink de kost, want Karma heeft de Gyesera vanuit diverse hoeken op de foto gezet en het is zonder meer een opvallende verschijning geworden. Wel een beetje een bekende verschijning, want de basisvorm is onmiskenbaar nog die van een andere auto uit de stal van Karma; de Karma Revero. Dat is kort door de bocht de Karma-versie van de al in 2008 verschenen Fisker Karma. Het lijkt er sterk op dat ook deze Karma Gyesera nog altijd voortborduurt op die inmiddels stokoude basis. De wielbasis is met 3,16 m ook nog altijd gelijk aan die van de Fisker Karma en dat zegt doorgaans wel wat. Ook het interieur ademt nog Fisker Karma, zij het met een moderner sausje erover.
Karma Automotive kwam niet al te lang geleden nog wel met een geheel eigen creatie, de Karma Kaveya. Mogelijk deelt de Karma Gyesera daar techniek mee, al doet Karma nog niet veel technische informatie uit de doeken. Het grootste verschil met de plug-in hybride Revero (en met de Fisker Karma) is dat de Gyesera wél volledig elektrisch is. 0 naar 60 mph (97 km/h) doet de 590 pk sterke Gyesera in 4,2 seconden en hij haalt een topsnelheid van zo'n 217 km/h. Het elektrische rijbereik ligt volgens Karma op zo'n 400 km. Net als bij de Kaveya komt dat rijbereik voort uit een 120 kWh grote accu, dus ook de Gyesera is nogal een 'dorstige' EV is. Desondanks is de topman van Karma, Marques McCammon, optimistisch gestemd: "De Gyesera is met zijn moderne uitstraling, gevoel en superieure prestaties onze brug naar de toekomst; de belichaming van Karma's vernieuwde bedrijfskoers." Welk prijskaartje eraan hangt, is nog niet bekend.