Japan wil in 2050 volledig emissieloos zijn

Gevolgen voor autofabrikanten?

Nissan Leaf 500.000ste

Yoshihide Suga, de nieuwe minister-president van Japan, gaat een strenger klimaatdoel voor Japan opstellen: in 2050 moet het land volledig klimaatneutraal zijn. Uiteraard gaat dit ook gevolgen hebben voor de auto-industrie in het land.

De doelstelling van Suga is strenger dan de 80 procent uitstootreductie die Japan eerder voor ogen had in 2050. Na Zuid-Korea is Japan het tweede Aziatische land dat zichzelf dit strengere doel stelt. Japan is de op vier na grootste ter wereld als het gaat om CO2-uitstoot. Veel van de energie in het land wordt namelijk nog opgewekt in kolencentrales. Daarnaast heeft de industrie in het land een sterke lobby, waarin de auto-industrie een groot aandeel heeft. Deze lobby heeft er mede voor gezorgd dat wetgeving en beleid ten gunste van het klimaat vertraagd of afgezwakt werd, maar daar lijkt nu dus verandering in te komen.

Japanse autofabrikanten zijn overigens hard bezig om het aanbod te elektrificeren. Honda heeft onlangs de guitige Honda E op de markt gebracht en werkt aan een elektrische SUV. Toyota richt zich vooral op waterstof, maar zint eveneens op een breed aanbod aan EV's. Nissan, die op dit gebied met de Leaf toch wel als pionier beschouwd mag worden, heeft onlangs de Ariya voorgesteld aan het publiek. De Japanse auto-industrie is al met al reeds de nodige stappen aan het zetten, maar moet met inachtneming van het nieuwe klimaatdoel wellicht nog een tandje bijzetten.

Lezersreacties (143)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.