Jaguar XF Sportbrake: verstand komt met de jaren
De Jaguar XF loopt al mee sinds 2007, maar het is natuurlijk nooit te laat om met een stationwagen te komen. Deze Sportbrake wordt volgende week gepresenteerd op de Autosalon van Genève. Hij is vooral bedoeld om de Duitse concurrentie bij te benen, die in deze klasse van E-klasse, A6 en 5-serie veel stationwagens verkoopt.
De Jaguar XF is voor zijn transformatie tot Sportbrake vanaf de B-stijl opnieuw ontworpen. Dankzij de langere daklijn hebben de achterpassagiers 4,8 centimeter meer hoofdruimte. De achterbank is 60:40 deelbaar en heeft een skiluik. De kofferruimte is 550 liter groot en kan worden uitgebreid tot 1.675 liter. Wanneer de achterbank is neergeklapt, is de laadlengte van 1.970 millimeter. Wees dus niet verbaasd als je binnenkort een Jaguar aantreft op het parkeerdek van het Zweedse woonwarenhuis.
De nieuwe stationwagen van Jaguar is te koop met het Aerodynamic Pack dat een diepere voorbumper, verbrede dorpels, een verlaagde achterbumper en een wat grotere achterspoiler omvat. Bij de modellen van het Black Pack worden alle verchroomde details vervangen door accenten in hoogglans zwart.
Opmerkelijk is dat de XF Sportbrake alleen te koop komt met dieselmotoren. Er is de 2,2-liter viercilinder met 204 pk en de 3,0-liter V6 met twee turbo's die er is met 240 pk of als de 275 pk sterke Diesel S. Handigheidjes in de stationwagen zijn optionele vloerrails, waarmee de bagageruimte in verschillende compartimenten is op te delen.
Een andere optie is een trekhaak, daar hoort het Trailer Sway Migitation-systeem bij, dat voorkomt dat een aanhanger schaart. Dat krijg je er van, als je bij het zelfde concern hoort als Land Rover. Voordat de Jaguar-clientèle in de gordijnen gaat na het horen van het woord 'trekhaak', zijn er geruststellende woorden. De knobbel is namelijk afneembaar en wordt verstopt in een speciale plek in de bagageruimte. Om het montagepunt te camoufleren, wordt een afdekplaat meegeleverd.