Jaguar schijnt lichtje op XE

Jaguar XE
Jaguar staat op het punt om het D-segment aan te vallen met de XE, een auto die de X-Type definitief moet doen vergeten. Vandaag krijgen we meer informatie over de auto waar Mercedes-Benz, BMW en Audi ongetwijfeld wakker van liggen.

Jaguar heeft sportieve aspiraties met de aanstaande XE. We wisten al dat de D-segmenter, die op 8 september in Londen wordt onthuld, van Jaguar behoorlijk wat wapentuig meekrijgt. Zo was al bekend dat de XE de eerste in z'n segment wordt met een aluminium monocoque. Bovendien krijgt hij de beschikking over de 3,0-liter V6 met supercharger, een motor die we onder andere kennen uit de F-Type.

Behalve aan een flinke dosis spieren denkt Jaguar natuurlijk ook aan de zakelijke markt. Er verschijnen nieuwe 2,0-liter viercilinders en tevens staat er een versie op de planning die minder dan 100 gram CO2 per kilometer uitblaast.

Vandaag meldt Jaguar dat de XE de nieuwe norm zal worden op het gebied van sportief sturen. Een Integrated Link-achterwielophanging moet daar mede voor zorgen. "We zullen een auto brengen die onze rivalen op dynamisch vlak voorbij streeft", zo meldt Jaguar.

De ophanging aan de voorzijde is gebaseerd op die van de F-Type. De dubbele wishbones moeten de XE een 'XFR-achtige stijfheid' meegeven. Een andere innovatie is All Surface Power Control (ASPC), een systeem dat samen met Land Rover is ontwikkeld. ASPC regelt volgens Jaguar automatisch de hoeveel gas die wordt gegeven zodra de achterwielen dreigen weg te glijden.

Er volgt de komende tijd nog veel meer XE-nieuws, want Jaguar heeft aangegeven de komende maanden nog driemaal met kleine brokjes informatie te komen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.