en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Nederland geldt immers als fietsland bij uitstek. Het is echter juist het grote aantal fietsongelukken op de Engelse wegen (19.000 met doden en/of gewonden in 2014) dat Jaguar heeft doen besluiten Bike Sense te ontwikkelen.
Bike Sense is een systeem dat in de cockpit kleuren, geluiden en aanrakingen gebruikt om de bestuurder te attenderen op (motor-) fietsers. Door de signalen weten de inzittenden al voordat de fietser zichtbaar is, dat er opgelet moet worden.
De audiowaarschuwingen bestaan uit het geluid van een fietsbel en het geluid van een motorfiets. Naderen deze weggebruikers, dan komt het geluid in de auto uit de richting waar de (motor-) fietser vandaan komt. Nadert een fietser van linksachter, dan zal het geluid van een fietsbel klinken uit de speaker links achterin.
Rijdt er een tweewieler recht achter de Jaguar, dan zal het systeem de bestuurder op de schouder tikken. Het idee is dat de bestuurder dan instinctief omkijkt en zodoende de fietser opmerkt.
Nadert een fietser daadwerkelijk, dan verandert een cluster led-lampen om de voorportierramen heen van kleur. Eerst krijgen ze een amberkleur en als de fiets echt dichtbij is, worden de lampen rood.
Tot slot detecteert het systeem ook slecht zichtbare verkeersdeelnemers die gaan oversteken. Eerst volgen waarschuwingen met licht- en geluidsignalen, daarna zal het systeem het gaspedaal ook laten vibreren of extra weerstand geven om de bestuurder op het gevaar te wijzen.
Jaguar meldt nog niet wanneer we deze voorzieningen op productiemodellen te zien krijgen.
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.