Jaguar Land Rover herintroduceert zes-in-lijn
Vervangt V6'en
Met de komst van de nieuwe modulaire Ingenium-motoren, is ook een zes-in-lijn-configuratie weer ter sprake gekomen. De viercilinders worden eind dit jaar geïntroduceerd, waarna op den duur dus ook de motoren met de twee extra cilinders verschijnen. Per cilinder meten de Ingenium-blokken een cilinderinhoud van 500 cc, dus wordt het een 3,0-liter zescilinder. Een 1,5-liter driecilinder zou ook in de pijplijn zitten. De zes-in-lijns zullen in de Jaguar XE, XF en F-Pace worden geleverd. Later zullen ook Land Rovers die motorisering krijgen. De driecilinder verwachten we in de XE terug te gaan zien.
In het verleden waren beide Britse merken niet schuw van zes-in-lijn motoren, die decennialang werden doorontwikkeld. Deze maakten op den duur plaats voor motorblokken in de V-configuratie, toen Ford eigenaar werd van de beide merken.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze R-D6 moest publiek opwarmen voor Jaguar met diesel

Jaguar Land Rover maakt weer winst

'Jaguar ligt op schema voor elektrificatieslag in 2025'

Jaguar Mk2 (1961) - In het Wild

Jaguar I-Pace verbeterd: nog altijd 470 kilometer bereik

Eindejaarsvideo - 'Alle heilige huisjes moeten omver'
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.