Jaguar: andere fabrikanten aan het aluminium

Jaguar F-Type Coupé
Jaguar onderscheidt zich momenteel met z'n aluminium bouwwijze van veel andere fabrikanten. Toch wil de Engelse fabrikant dat onderscheid het liefst zo snel mogelijk beperken.

Het klinkt wellicht vreemd, maar Jaguar nodigt ingenieurs van andere merken nadrukkelijk uit om naar het productieproces van auto's met een aluminium structuur te bekijken, in de hoop ze enthousiast te maken voor deze bouwwijze.

Het is echter vooral ook eigenbelang, want momenteel heeft Jaguar last van hoge bouwkosten voor z'n aluminium auto's door de relatief kleine aantallen. De andere fabrikanten met aluminium productie (waaronder Audi, Mercedes-Benz, Porsche en Ford) gebruiken namelijk andere soorten aluminium en andere popnagels, robots, lijm en meetsystemen.

Jaguar hoopt de anderen te overtuigen van de kwaliteit van de eigen aluminium auto's, zodat ze overstappen op dezelfde bouwwijze. In dat geval kunnen ze met dezelfde standaarden en materialen produceren en dat scheelt veel geld.

Volgens Automotive News gebruikt Jaguar op jaarbasis 353 miljoen popnagels voor z'n aluminium creaties. Ford gaat ook aluminium voor de nieuwe F-150 gebruiken en dat betekent op jaarbasis maar liefst twee miljard popnagels specifiek voor aluminium. Uitwisselbaarheid van die onderdelen zou beide concerns dus veel geld kunnen schelen, en dat met name Jaguar met z'n kleinere aantallen.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.