en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Met de jaarlijks terugkerende anekdotes over opa's ondeugende jeugd, roddels over die uitgestoten nicht en de goed gespeelde, maar obligate interesse in de carrière van je broer op de stoep, is het tijd om lekker terug te blikken van onder de kerstboom. Welk nieuws hield jullie het bijna afgelopen jaar het meeste bezig? Tijd voor het eerste jaaroverzicht.
Het is een bont gezelschap, de auto's uit de tien berichten waar jullie in 2018 het vaakst op klikten. Van redelijk bescheiden compacte middenklasser tot een absurd grote en dure super-SUV, maar ook 'natuurlijk' weer een dubbele notering voor het merk waar jullie - nieuwstechnisch tenminste - maar geen genoeg van lijken te kunnen krijgen: Volvo.
Nummer 10: Dit is de nieuwe Mercedes-Benz A-klasse. Op 2 februari meldden we alle ins en outs van de volgende, vierde generatie A-klasse. Een nieuw platform vormde de basis voor een nieuwe koets en een voor deze klasse uniek digitaal instrumentenbord. Jullie lazen niet alleen massaal, maar reageerden evenzo. Waarbij de meningen lekker verdeeld waren.
Nummer 9: Dit is de nieuwe Mazda 3. De Los Angeles Auto Show was het decor voor de onthulling van de vierde generatie Mazda 3, de levensvatbare versie van de oogverblindende Kai Concept die vorig jaar in Tokio werd onthuld. Ook de productieversie heeft een spraakmakend uiterlijk. En nog boeiender: dit wordt de eerste auto met de revolutionaire SkyActiv-X-techniek.
Nummer 8: Toyota Auris wordt Corolla. Met afstand de meest vreemde eend in de bijt: een naamswijziging. Vooral onze collega's van NU.nl, die een deel van ons autonieuws overnemen, wisten niet wat ze meemaakten. Een Auris gaat voortaan Corolla heten? So what? Nou, zo dát dus. Blijkbaar maakt die oude naam Corolla nog steeds heel veel los. Beslist een goede beslissing van Toyota dus om hem terug te halen (naar ons land).
Nummer 7: Volvo S60 is los!. Ja hoor, daar is de eerste notering van jullie knuffelmerk. Vorig jaar wist de XC40 drie posities in deze lijst in te nemen, dit jaar doet de 60-serie het iets minder, maar nog steeds heel goed. In juni ging het doek van de S60, de sedan die de serie compleet maakt. Met zo'n tweehonderd, meestal lovende reacties kunnen we niet anders concluderen dat deze auto een zonnige toekomst tegemoet gaat.
Nummer 6: Volkswagen T-Cross onthuld. Het spijt ons voor de complotdenkers, maar deze nummer 6-notering hebben jullie toch echt zelf bij elkaar geklikt. De cijfers liegen niet. Vorig jaar de Volkswagen T-Roc op vier, ditmaal opnieuw een Volkswagen in de Top 10, zij het iets lager. De Renault Captur is al jaren heer en meester onder de compacte cross-overs, dus werd het hoog tijd voor een antwoord uit Wolfsburg. Dat werd eind oktober wereldkundig gemaakt vanuit ons eigen Amsterdam.
Nummer 5: Dít is de Rolls-Royce Cullinan. Van een werkelijk totaal andere orde van grootte is de auto waarover het nieuwsbericht het op vier na meest aangeklikte van 2018 werd. Een SUV met een engeltje op de neus zou tot niet zo lang geleden ondenkbaar zijn geweest, maar inmiddels tel je als topmerk bijna niet meer mee zonder een mammoet die zijn gewicht in goud kost. Dus ja, ook gij, Rolls-Royce. Over smaak valt niet te twisten, maar veel van jullie reacties waren een glimlach waard: 'his royal uglyness', 'wéér nieuwe netvliezen aanvragen'... Maar laten we eerlijk zijn, er kwamen ook de nodige liefhebbers voorbij.
Nummer 4: Onthuld: Volvo V60. Daar is het tweede Volvo-nieuwsbericht. In februari stonden we te blauwbekken voor een kapitale villa in een Stockholmse buitenwijk, waar Volvo CEO Håkan Samuelsson hoogstpersoonlijk in de nieuwe V60 voor kwam rijden. Wij waren onder de indruk, en jullie ook, gezien de reacties.
Nummer 3: Dit is de nieuwe Ford Focus. Op 10 april was Londen het decor van de wereldonthulling van de nieuwe Ford Focus, die meteen als hatchback en stationwagon aan het grote publiek werd voorgesteld. Een nieuw platform, een nieuwe designtaal en een interieur dat veel rustiger oogt dan dat van zijn voorganger zijn de belangrijkste punten.
Nummer 2: Gelekt: de nieuwe BMW 3-serie. Deze lijst is niet compleet zonder een lek. Dit jaar sijpelde de nieuwe BMW 3-serie voortijdig tussen de net niet hermetisch genoeg gesloten deuren van de fotostudio door. Dat gebeurde op 1 oktober, een dag voordat de auto officieel werd vrijgegeven. Gefundenes Fressen smaakt altijd naar meer, zo blijkt uit deze knappe tweede plaats.
Nummer 1: Dít is de volledig nieuwe Peugeot 508. Het meest gelezen nieuwtje van 2018 kwam uit Sochaux. Op 22 februari, een dag na de hierboven genoemde V60-onthulling, stuurde Peugeot alle ins en outs van de gloednieuwe 508 de wereld in. Dat was een kleine twee weken voor het beursdebuut in Genève, maar ook voor Peugeot gold dat groot nieuws vaak te vluchtig is voor de kieren tussen de deuren, want een dag eerder was de 508 al gelekt.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.