Wordt dit de kleinere elektrische broer van de BYD Atto 3?

Scherpere aanval op e-2008 en co?

BYD Yuan Up (Patent China)

BYD heeft zijn elektrische modellengamma in Europa in vrij korte tijd behoorlijk uitgebreid. Maar het is nog niet in elk segment actief. Voor de Chinese markt bereidt BYD de komst voor van een elektrische cross-over die nog een maatje kleiner wordt dan de Atto 3 en die daarmee in Europa voor onder meer de Peugeot e-2008 een grotere bedreiging zou kunnen worden.

Wie in Nederland gaat winkelen voor een elektrische auto van BYD, kan al uit behoorlijk wat modellen kiezen. Het BYD-avontuur begon in Nederland met de flinke Han en de Tang, achtereenvolgens een elektrische sedan en een elektrische SUV. Daar kwamen later een kleinere elektrische sedan (Seal), een kleinere SUV (Atto 3) een hatchback (Dolphin) én een middelgrote SUV bij: de Seal U. De BYD Atto 3 is met zijn wagenlengte van een ruime 4,45 meter weliswaar aanzienlijk kleiner dan de Tang (4,87 meter), maar is nog altijd een maatje groter dan de Peugeot e-2008. Mogelijk haalt BYD een scherpere aanval op de e-2008 en de talloze compacte elektrische cross-overs van Stellantis naar Europa.

BYD Yuan Up.

In de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie heeft AutoWeek de eerste foto's én de eerste informatie van een nieuwe, kleinere elektrische BYD opgedoken. Die heet Yuan Up. Zegt de naam 'Yuan' in combinatie met BYD je iets? Dat kan heel goed. De Atto 3 zoals je die hier kent, gaat in China als Yuan Plus door het leven. Hij staat daar boven de simpelweg Yuan of Yuan Pro geheten kleinere cross-over die in feite meedraait sinds 2015 en die wel wat wegheeft van de Ford Ecosport. De BYD Yuan Up die je op deze foto's ziet is 4,31 meter lang, 1,83 meter breed en 1,68 meter hoog. Hij is dus zo'n 14 centimeter korter dan een Atto 3 en op één centimeter na net zo lang als een e-2008. De nieuwe elektrische BYD heeft een wielbasis van 2,62 meter, de Atto 3 heeft 10 centimeter meer tussen de voor- en achteras. Hij is dus echt een maatje kleiner.

De Atto 3 is in China een model van BYD's zogeheten Dynasty-modellenreeks. Net als de Tang en de Han. De Seal en Dolphin behoren toe aan BYD's Ocean-serie. De Seal U is - hoewel zijn naam anders doet vermoeden - feitelijk weer lid van de Dynasty-familie. In Europa verkoopt BYD dus ook een bonte mix van zijn twee modellijnen. De BYD Yuan Up heeft volgens de voorlopig beperkte informatie een 95 pk of een 177 pk sterke elektromotor. Hij legt 1.430 tot 1.520 kilo in de schaal. Met een beetje fantasie zou de Yuan Up in Europa best als Atto 2 op de markt kunnen komen. Speculeren we verder, dan is deze BYD Seagull een interessante kandidaat om als BYD 'Atto 1' door het leven te gaan.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.