Ingereden: Renault Clio

Renault Clio Duurtest
Van sommige auto's wordt veel verwacht, terwijl anderen meer als showroomvulling bedoeld zijn. Maar in de praktijk pakt het soms anders uit dan we vooraf verwachtten. In de rubriek Ingereden kijken we hoe een vers model tot op heden presteert. Deze week: de Renault Clio.

Inmiddels karren wij op de redactie al even vrolijk rond in de vierde generatie van de Renault Clio. Het Franse wapen in het B-segment komen we behoorlijk vaak tegen op de weg, reden genoeg om te kijken hoe het de compacte Fransman de laatste maanden is vergaan. Wij spraken met Jan-Pieter van der Kooi, woordvoerder bij Renault Nederland, over het wel en wee van de nog redelijk verse Clio.

'In september vorig jaar hebben we de auto officieel uit de doeken gedaan, vanaf dat moment gingen ook de orderboeken open. Een maand later stond de nieuwe Clio bij de Nederlandse dealers,' blikt Van der Kooi terug. Ontevreden hoeft Renault in ieder geval niet te zijn. 'Dit jaar hebben we 3.000 stuks geregistreerd, en de trend van de orders ligt hoog. Dit komt vooral door de versie die 95 gram CO2 per kilometer uitstoot die de komende maanden geleverd gaat worden'.

Niets zo belangrijk als een lage uitstoot voor de zakelijke rijders. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een schone versie de meest populaire is. 'De Energy TCe90 S&S ECO2 is de meest verkochte uitvoering. Hij wordt het meest als Expression-uitvoering verkocht, met Pack Introduction-pakket. Dat betekent 16-inch lichtmetalen wielen, mistlampen vóór en een met leder bekleed stuurwiel'. Er stappen relatief veel mensen over van een oudere Clio of Twingo naar de nieuwe B-segmenter. 'Verder laat men vaak een Peugeot 206, Renault Mégane II of Opel Corsa achter bij de dealer', zegt Van der Kooi. 'De Seat Ibiza, Fiat Punto, Renault Modus en Ford Fiesta sluiten hierna aan in de rij.'

Door de uitvoeringen met gunstige bijtelling (14 procent) is de Clio zowel populair bij de zakelijke rijder als de particulier. 'We hebben een breed interessepubliek door het brede aanbod van de Clio, Kopers zijn mensen tussen de 25 en 50 jaar oud die een dynamische, trendy en sportieve levensstijl hebben. Veelal gaat het om mensen zonder kinderen die de Clio interessant vinden. Het is niet een auto voor erbij, men neemt hem zowel als enige als als tweede auto,' besluit Van der Kooi.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.