In het wild: Panhard PL17 (1964)
Twee keer zoveel deuren als cilinders
AutoWeek-lezer Dennis van Santen wist ons te verblijden met foto's van een Panhard PL17, een auto die linea recta een plek verdient in deze rubriek.
Op de planken van In het Wild hebben al twee Panhards gestaan, een 24CT en een 24BT. Vandaag schijnen we een lampje op de PL17, een auto die aan dat duo voorafging.
Tussen 1954 en 1959 schroefde Panhard de Dyna Z in elkaar, een auto die na 140.000 verkochte exemplaren een opvolger vond in deze PL17. Waar de Dyna Z al een behoorlijk aerodynamische jas droog, zette de PL17 op dat gebied nog een extra stap. Een platte, spitse neus en aalgladde lijnen maakte van de PL17, die op technisch vlak een doorontwikkeling van de Dyna Z was, een moderne verschijning. Het model werd verkocht als cabriolet, als zeldzame station én als de sedan die op deze foto's is te zien.
Het door Van Santen gekiekte exemplaar werd in 1964 geproduceerd en kwam in 1983 voor het eerst de Nederlandse grens over. Stiekem betreft het hier geen PL17, maar een 17. Vanaf 1964 liet Panhard de letters PL vallen en werd simpelweg voor 17 gekozen. Het exemplaar op de foto's is overigens de extra luxueuze Relmax-uitvoering, een versie die voorheen Grand Standing werd genoemd. Onder de kap vinden we een 848 cc grote tweepitter.