In het wild: NSU Ro 80 (1977)

Zijn tijd vooruit

NSU Ro 80

Vandaag schittert in deze rubriek een auto die zijn tijd ver vooruit was. We bedanken AutoWeek-lezer Michel voor zijn ingezonden foto's van de NSU Ro 80!

Wie aan een willekeurig persoon vertelt dat de NSU Ro 80 al in 1967 op de markt verscheen, zal ongetwijfeld met een scheef oog worden aangekeken. Dat heeft niet alleen met het plotsklaps vertelde feit te maken, maar ook met het uiterlijk van de Duitse creatie. Ontwerper Claus Luthe tekende voor de bijzondere NSU een voor die tijd zeer modern ogend koetswerk, dat dankzij zijn aerodynamische lijnen een toen indrukwekkende cW-waarde van 0,35 wist te scoren.

De NSU liep niet alleen met zijn uiterlijk in de kijker, ook het onderhuidse van de Ro 80 was een indrukwekkend geheel. In het vooronder lag een 115 pk sterke 995 cc grote wankelmotor met twee schijven. Remschijven rondom waren standaard, iets wat destijds als absurd te bestempelen viel. Onafhankelijke ophanging zorgde voor een weergaloos comfort. Ook de tandheugelstuurinrichting was destijds verre van gebruikelijk.

In 1976 werden optische wijzigingen doorgevoerd. De Ro 80 kreeg grotere achterlichtunits en een nieuw logo op de achterklep. De kentekenplaat kreeg aan de voorzijde een plek boven de bumper. Achterop kreeg de plaat een plek tussen de achterlichtunits. Het exemplaar op de foto's is een Ro 80 uit 1977, het laatste levensjaar van de innovatieve Duitser. Naar verluidt zijn Ro 80's uit dit bouwjaar extra gewild omdat deze over een versterkte versnellingsbak zouden beschikken, ooit bedacht met de komst van een krachtiger motorblok in gedachten.

In totaal zijn een ruime 37.000 Ro 80's geproduceerd. In Nederland moeten zo'n 70 exemplaren te vinden zijn.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.