In het wild: Nissan 300ZX (1985)
Genieten in alle bescheidenheid
De toevoeging 'Z' is bij Nissan altijd een bijzondere geweest. De in het thuisland Fairlady Z genoemde modelreeks werd in 1983 voor het eerst aan de wereld voorgesteld als 300ZX, een auto die de 280ZX opvolgde. De sportcoupé kreeg van Nissan diens eerste in grote schaal gebouwde V6 mee, z'n voorganger had een zes-in-lijn als kloppend hart.
Hoewel er op de internationale motorenlijst ook 2.0-liter metende exemplaren stonden, beschikt deze in 1985 in Nederland verkochte 300ZX over een 170 pk en 236 Nm sterke 3.0-liter V6. Wie dieper in de buidel kon tasten - en behoefte had aan meer kracht - kon ook opteren voor een turbomotor. In dat geval krijg je 228 pk onder je rechtervoet. De 1.430 kilo wegende non-turbo was in staat om in 9 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten, met automaat had je er 10,3 tellen geduld voor nodig. De Turbo wist het klusje in 7,1 seconden te klaren. Let wel, de 300ZX is niet in de markt gezet als hardcore sprinter, de X in zijn stond dan ook voor de luxe waarmee Nissan zijn GT had uitgerust.
In dit geval hebben we 'gewoon' een Coupé voor ons. De 300ZX was er eveneens als T-bar, een variant met uitneembare dakpanelen. In 1989 kwam de tweede generatie ZX op de markt, een auto die groter en ronder was en bovendien met een twinturbomotor te krijgen was.