In het wild: Honda Accord Type-R
Wat is het? De zesde generatie van de Honda Accord verscheen bij ons op de markt als de speciaal voor Europa ontwikkelde (en in het Britse Swindon geproduceerde) 'Euro-Accord'. In 1998 verscheen hij in zowel sedan- als hatchbackvorm op de markt en die eerste werd tussen 1999 en 2003 (na een facelift in 2001) ook als Type-R geleverd. Het is tevens de laatste Accord Type-R die ons land zou aandoen.
Onder de kap een 212 pk sterke 2,2-liter viercilinder met V-TEC-techniek en het kenmerkende rode kleppendeksel. Op papier goed voor een topsnelheid van 228 km/h en een 0-100-sprintje in 7,2 seconden. Dit exemplaar stamt uit 2000 en is sinds 2012 bij z'n huidige eigenaar, die we er nog vele jaren plezier mee wensen.
Hoe bijzonder is-ie? Zo'n afgetrainde versie van een brave burgersedan is natuurlijk altijd een leuke verschijning. Voor de liefhebbers van stapels pk en een scheut uiterlijk vertoon is dit een toppertje. Grote aantallen zijn er nooit van verkocht.
Hoe staat-ie erbij? We hebben helaas alleen een foto van driekwart voor, maar zo op het oog staat hij er netjes bij. Z'n oorspronkelijke kenmerkende witte wielen zijn inmiddels zwart, maar daar moet mee te leven zijn. Overigens lijkt er in de koplampunits wat vocht te zitten.
Hoeveel zijn er nog? Volgens de database van VWE Trendweb rijden er in Nederland nog 52 Accords Type-R rond.
Wat is-ie waard? Accords Type-R gaan weg vanaf zo'n 6.000 euro. Knappe, originele exemplaren met een complete onderhoudshistorie zijn ongetwijfeld steviger geprijsd.
Waardering: Een zeldzaam stukje Japanse techniek. Helemaal goed. Een 8,5!