In het wild: Datsun Cherry (1979)
'Nissan? Nee, dat's een Datsun'
Tot medio jaren tachtig werden in Europa Nissans als Datsun verkocht. Een van de auto's die internationaal als Nissan Pulsar door het leven ging, was deze generatie van de Cherry die in 1978 op de markt verscheen. Het bruine exemplaar op de foto's betreft een 1200 Luxe uit 1979, zijn vroege bouwjaar komt op uiterlijk vlak al tot uiting in de ronde in plaats van de latere vierkant uitgevoerde koplampunits. De Cherry heeft een voor zijn formaat opvallend lange snuit, iets waar uiteraard een gedachte achter zat. Nissan was voornemens om speciale versies van de Cherry voor groeimarkten te ontwikkelen, markten waar de auto met een in lengterichting geplaatste motor én met achterwielaandrijving op de markt had moeten verschijnen. Uiteindelijk heeft dat nooit mogen geburen.
De Cherry was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback, als station, als vierdeurs fastback en als coupé, al werden niet alle varianten in Europa gevoerd. Onder de kap van deze 1200 Luxe houdt zich een 1,2-liter achtklepper schuil die een dappere 52 pk en 78 Nm naar de voorwielen stuurt. De 800 kilo wegende Japanner haalt daarmee in net geen 17 tellen een snelheid van 100 km/h. Bij 145 km/h gooit de Cherry de handdoek in de ring.
Het Luxe-verhaal komt tot uiting in de vorm van voorstoelen met verstelbare rugleuning, een 2-spaaks stuurwiel, sierlijsten rond de ruiten, stootstrips, een hoedenplank, een beklede pookknop, een sigarettenaansteker en een van binnen uit te ontgrendelen achterklep. Ook twee zonnekleppen maakten deel uit van de standaarduitrusting. Wat een weelde.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen