In het wild: Citroën GSA (1983)

Rode doorloper

In het wild: Citroën GSA Club
AutoWeek-lezer Robert van Loon kreeg een Citroën GSA voor de lens, reden genoeg om de BX-voorganger op het digitale podium te tillen.

Het is niet voor het eerst dat we in deze rubriek een GSA-achtige onder de aandacht brengen, al bespraken we eerder een GS Break, de stationversie van het modeldat tot 1979 op de prijslijsten van Citroën stond. In dat jaar werd de door niemand minder dan Robert Opron getekende GS op de snijtafel gelegd om er als GSA van af te klimmen. De GS berline wisselde van vorm en was voortaan uitgevoerd als hatchback.

De GSA op de foto's stamt uit 1983 en is uitgevoerd als Club, de uitvoering die tussen de Spécial en de Pallas in Citroën's prijslijst stond. In het vooronder van dit exemplaar, dat sinds 2012 bij zijn huidige eigenaar is, een 64 pk sterke 1,3-liter grote viercilinder boxermotor die gekoppeld is aan een handbak. Dat kan een exemplaar met vier of vijf verzetten zijn. Een topsnelheid van 160 km/h moest haalbaar zijn en een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h was in zo'n 14,5 tel achter de rug. Wie het ontkoppelen bij het schakelproces liever aan de GSA overliet, was aangewezen op de de C-Matic, een halfautomaat met drie versnellingen.

Hoewel opvolger BX al in 1982 ten tonele verscheen, hield Citroën de GSA aan tot 1986. In totaal zijn tussen 1970 en 1986 1.896.742 GS'en en 576.757 GSA's geproduceerd.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.