In het wild: Alfa Romeo Alfasud
Wat is het? Één van de bijna 900.000 Alfasuds, waarvan het gros door de roestduivel is opgepeuzeld. Deze voorganger van de Arna (en stiekem van de 33) werd in 1971 voor het eerst geproduceerd door Napoletana Costruzioni Autoveicoli Alfa Romeo-Alfasud, een samenwerking tussen Alfa Romeo en industriebedrijf Finmeccanica. De Italiaanse overheid wilde extra werkgelegenheid in het zuiden van het land, de Alfasud hielp er een handje bij. Terug naar de auto.
Aanvankelijk verscheen de Alfasud in diverse vormen en van 1976 kwam daar de Sprint bij, die tot 1989 werd geproduceerd. De productie van de reguliere modellen werd in 1983 gestaakt. Het exemplaar dat hier z'n pracht toont, is een zeer late. Hij is in het eerste kwartaal 1984 in ons land op kenteken gezet. Helaas was de Sud zeer roestgevoelig, wat Alfa Romeo destijds geen al te beste naam bezorgde.
Het exemplaar op deze foto's is niet alleen nagenoeg roestvrij, het is bovendien het topmodel zo rond het einde van de Alfasud levensloop: de Quadrofoglio Oro - ofwel: het Gouden Klavertje Vier. Onder de kap een 1,5-liter met 95 pk - er verscheen een 105 pk sterke versie in de driedeurs Alfasud als uitzwaaiversie - maar de QO was tot het dak afgeladen met extraatjes. Koplampsproeiers met wissers, een achterruitwisser, metallic lak, elektrisch bedienbare zijruiten, getint glas: je was helemaal het heertje.
Hoe bijzonder is-ie? Helaas zijn duizenden Alfasuds weggeroest, je mag je al gelukkig prijzen als je er eentje tegenkomt. Dit fraaie exemplaar is ook nog eens een zeldzame uitvoering.
Hoe staat-ie erbij? We kunnen niet anders dan de eigenaar van deze Alfasud een dikke pluim geven. De 'Sud staat er zeer knap bij en is in werkelijkheid nog roder dan op de foto's. Goede wielten, een optionele spoiler en het geweldige 'riempje' over de C-stijl: een prachtexemplaar. Het wissertje van de linker koplampunit is overigens afgebroken, maar daar valt mee te leven.
Hoeveel zijn er nog? Volgens de database van VWE Trendweb rijden er nog maar 89 Alfasuds rond in ons land.
Wat is-ie waard? Alfasuds gaan weg tussen de 5.000 en 11.000 euro. De goedkoopste is een in knappe staat verkerend laat exemplaar. De meest prijzige een zeer vroege in topstaat. Deze knalrode Alfa zal daar tussen zitten.
Waardering: Een geweldig nostalgische verschijning in een zeldzaam strak jasje. Een 9!