Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had

Mooie hatchback maar koffers moesten passen

111
Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had
Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren hadWaarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had
  • Maurice Franssen
  • Nieuws
3 juli 2022 om 11:43
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Bij zijn introductie in 1971 zijn vriend en vijand het erover eens: de Alfasud is een schitterende auto. Over een ander ding zijn ze het ook eens: hoe krijgt Alfa het in hemelsnaam voor elkaar om zo klunzig zulke zichtbare achterklepscharnieren te monteren?

De geestelijk vader van de Alfasud is de Oostenrijker Rudolf Hruska. Hruska heeft een indrukwekkend track record, hij is onder andere lid van het team dat de baanbrekende Fiat 128 ontwikkelt. Eind jaren 60 krijgt Hruska de kans van zijn leven. Hij wordt gevraagd de leiding te nemen bij de ontwikkeling van een splinternieuwe auto, inclusief een nieuwe fabriek in het zuiden van Italië, voor Alfa Romeo.

Alfasud voor het arme zuiden

Het project, genaamd Alfa-Sud, is een idee van de Italiaanse staat, eigenaar van het merk, en moet voor economische groei zorgen in het arme zuiden. Hruska denkt niet lang na en om het project snel vlot te trekken draait hij lustig aan zijn oude Fiat-rolodex.  De ene na de andere Fiat-ingenieur vertrekt naar Alfa. Tussen al die technici zit ook een jonge designer: Giorgetto Giugiaro. Hruska kent Giugiaro nog uit diens tijd bij Fiat en Bertone. Giugiaro is ondertussen voor zichzelf begonnen en Hruska bezorgt hem zijn allereerste opdracht: project Alfa-Sud.

Kofferset past niet

Hruska is extreem pünktlich. Hij werkt ieder detail van het project nauwkeurig uit en het is niet de bedoeling dat daarvan wordt afgeweken. In de opdracht aan Giugiaro staat de complete maatvoering van de Alfas-Sud tot op de millimeter nauwkeurig beschreven. Inclusief de kofferruimte: daar moet een flinke kofferset in passen, waarvan Hruska de maten exact voorschrijft. Giugiaro gaat aan de slag en tekent de beeldschone lijnen van de Alfasud zoals we die nu kennen. Maar Hruska keurt het ontwerp af. De kofferset past niet.

Noodgreep

Het scheelt maar een paar centimeter, maar er is geen discussie mogelijk: de koffers moeten en zullen erin. Er zit niets anders op dan een noodgreep te doen. Er komen andere achterklepscharnieren, zichtbaar aan de buitenkant van de auto. Ze maken de benodigde centimeters vrij, en Hruska kan zijn gang gaan met zijn koffers.

In een interview, jaren later, herinnert Giugiaro zich het voorval nog altijd goed. “Ik let nog altijd op de koffersets als ik langs een winkel met reisbagage kom. Maar in de twintig jaar dat ik de wereld rondreis, heb ik nog nooit een set gezien die aan de eisen van Hruska voldeed …”

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Alfasud
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Alfa Romeo Alfa Romeo Alfasud Classic Cars & Youngtimers

Bekijk ook

Nieuws
Alfa Romeo Alfasud (1981) - In het Wild

Alfa Romeo Alfasud (1981) - In het Wild

De Alfa Romeo Alfasud is net als de Simca 1000 die we afgelopen week op het podium hesen vooral...

39
Achtergrond
Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

Bepaalde auto’s associeer je direct met één specifiek detail. Bij de Citroën GSA is dat het...

Achtergrond
De Renault Laguna II herinneren we ons ook om de sleutelkaart

De Renault Laguna II herinneren we ons ook om de sleutelkaart

Bepaalde auto’s associeer je direct met één specifiek detail. Zo was er de sleutelcard van...

Lezersreacties (111) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Alfasud specificaties
  • Alfa Romeo Alfasud occasions
  • Alfa Romeo Alfasud video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Alfasud tests
  • Alfa Romeo Alfasud gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Alfasud index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Alfasud 1.5 (1982)

    Alfa Romeo Alfasud 1.5 (1982)

    7
    • 11 april 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Alfasud (1981)

    Alfa Romeo Alfasud (1981)

    8
    • 21 april 2009
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Alfasud (1981)

    Alfa Romeo Alfasud (1981)

    12
    • 1 maart 2007
meer reviews
Classics - Alfasud (1977) en Citroën GS (1973)

Classics - Alfasud (1977) en Citroën GS (1973)

60

De trotse eigenaren van een Alfasud uit 1977 en een Citroën GS uit 1973 tonen ons...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Alfa Romeo Alfasud (1981) - In het Wild

    Alfa Romeo Alfasud (1981) - In het Wild

    39
    • 2 november 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo Alfasud

    Facelift Friday: Alfa Romeo Alfasud

    78
    • 5 augustus 2016
  • Classics - Alfasud (1977) en Citroën GS (1973)

    Classics - Alfasud (1977) en Citroën GS...

    60
    • 30 maart 2016
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo Alfasud

    In het wild: Alfa Romeo Alfasud

    45
    • 12 april 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Dodge Hornet op Schiphol gesnapt

    Dodge Hornet op Schiphol gesnapt

    25
    • 9 augustus 2022
  • Alfa Romeo Giulia 2.4JTD (1974) - Kloppend Hart

    Alfa Romeo Giulia 2.4JTD (1974) - Kloppend...

    103
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Grote Alfa Romeo wordt in VS ontwikkeld’

    ‘Grote Alfa Romeo wordt in VS ontwikkeld’

    45
    • 29 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel
    Waarom de Alfa Romeo 145 de 'dip' in de zijkant kreeg

    Waarom de Alfa Romeo 145 de 'dip' in de...

    51
    • 24 juli 2022
  • Nieuws
    De Alfa Romeo 90 had een draagbaar dashboardkastje

    De Alfa Romeo 90 had een draagbaar dashboardkastje

    56
    • 17 juli 2022
  • Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T – 2010 – 320.587...

    • 12 juli 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met retrodesign

    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met retrodesign

    42
    • 12 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden