In detail: de BYD Han voor Europa

BYD Han
BYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD HanBYD Han

Het Chinese BYD komt naar Europa met drie elektrische modellen. Twee daarvan hebben we eerder uitgebreid besproken, maar de Han gaat tot op heden ietwat in nevelen gehuld. Die mist trekt nu op.

Eerder deze week werd al duidelijk dat de kern van BYD’s Europese praktijken vooralsnog Atto 3 heet. Die compacte cross-over is met het oog op Europa ontwikkeld en vooral vanbinnen duidelijk moderner en ‘frisser’ dan de andere twee modellen, die groter en al iets ouder zijn. Dat geldt het meest voor de Tang, de grote, zevenzits SUV van het merk. Die auto is in Noorwegen al even beschikbaar en daarom konden we je ook al eerder verblijden met de specificaties van de vierwielaangedreven versie die ook hier zal worden gevoerd. De Tang komt ook in deze variant op de Nederlandse prijslijsten te staan. Dat de SUV al uit 2018 komt, is zichtbaar als je weet waarop je moet letten. Zo heeft hij nog een grote, vrij traditionele grille, in tegenstelling tot de nieuwe Atto 3 en de gefacelifte Han. Wellicht dat daaraan nog iets verandert, aangezien AutoWeek in januari al beelden van een Tang met een soortgelijke neus kon laten zien. Daarbij zou dan ook het logo worden vervangen. Nu heeft de Tang nog een blauw ovaal met ‘BYD’ erin, bij de Han en de Atto 3 is al gekozen voor een strakkere oplossing.

Door naar de Han, waarover dit verhaal eigenlijk gaat. Dit is een forse, vierdeurs sedan met een lengte van bijna vijf meter. Hij is 1,91 meter breed en bijna 1,50 meter hoog. Hij oogt vrij gestrekt, maar zeker niet als een pure EV. Zo heeft hij een traditionele en zelfs vrij lange motorkap, waaronder trouwens ook geen bagageruimte zit. Dat komt omdat deze auto in het thuisland ook als plug-in hybride verkrijgbaar is. Bij ons niet, want hier komt de Chinees net als de andere BYD’s alleen als volwaardige EV op de markt. Hij heeft twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Het vermogen is gelijk aan dat van de Tang, wat uiteindelijk 380 kW ofwel zo’n 518 pk betekent. Het sprintje van 0 naar 100 is in de lichtere en lagere Han gepiept in 3,9 seconden, waar de zevenzits Tang het nog altijd in 4,6 tellen voor elkaar bokst. De topsnelheid is wat minder indrukwekkend: 180 km/h.

521 km

De BYD Han is net als de andere modellen voorzien van BYD’s Blade Battery, een bijzondere vorm van LFP-accu waarop we binnenkort wat dieper zullen ingaan. Hij heeft in dit geval een capaciteit van 85,4 kWh, net even minder dan in de Tang (86,4). Evengoed komt de Han door zijn betere stroomlijn een stuk verder: 521 km, tegen 400 voor de Tang. Laden gaat thuis aan de 3-fasenlader met 11 kW, aan de snellader haalt hij 120 kW. Dat is netjes, maar niet opzienbarend, al stelt BYD dat de auto's deze 'topsnelheid' langer volghouden dan gebruikelijk.

BYD wil met de Han onder meer de Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6 en BMW 5-serie te lijf gaan. Het interieur is dan ook een weelderige bedoening, met mooi in diamantvorm gestikt leer en bijzondere technologie. Zo heeft de auto net als zijn broertjes een scherm dat naar keuze in verticale of horizontale vorm kan worden geplaatst, en dankzij de Android Automotive-basis ook daadwerkelijk snel en goed werkt. Het digitale instrumentarium is uitgebreid en biedt zelfs de mogelijkheid om er de binnentemperatuur op te regelen, een unicum. Eveneens geinig: wie optrekt met ‘launch control’, krijgt na afloop van de sprint de bijbehorende tijden te zien.

Achterin is er genoeg te beleven in de Han, die in zijn thuisland naar verluidt veel wordt gebruikt in combinatie met een privéchauffeur. De inhoud van de bagageruimte valt met een inhoud van 410 liter wat tegen.

Het Chinese logo op het stuur wordt trouwens waarschijnlijk nog vervangen door een beeldmerk dat voor Europeanen begrijpelijk is. Hoewel fraai, is het binnenste van de Han nog niet op het niveau van de genoemde concurrenten. Dat hoeft natuurlijk ook niet als de prijs ernaar is, en dat zal later dit jaar duidelijk moeten worden. Hoe dan ook weten ze bij BYD dat de Han hier niet voor grote aantallen gaat zorgen. Die taak is weggelegd voor de Atto 3, de Han en De Tang zijn meer nicheproducten die het aanbod enigszins verbreden.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (135)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.