L Breevoort
Wegverkenner
De introductie van de in de Shanghai gebouwde Tesla Model 3 zorgt voor reuring op de Chinese EV-markt. Drie belangrijke "thuis"-spelers reageren door dit jaar concurrenten te introduceren met de afmetingen van een Model S, maar de prijs van een Model 3. De Xpeng P7 is al te pre-orderen, de Nio ET7 volgt later dit jaar, maar de BYD Han is nu reeds officieel gepresenteerd.
Zoals gezegd gaat het om een forse sedan met een lengte/breedte/hoogte/wielbasis van 4980 x 1910 x 1495 x 2920 mm. Het design is een nieuwe stap in het vernieuwingsproces onder Wolfgang Egger (ex-Audi, ex-Alfa Romeo) en wijkt behoorlijk af van de reeds bekende modellen van BYD. Aan de achterkant is misschien een vleugje Peugeot 508 te bespeuren.
In het interieur vinden we natuurlijk BYD’s kenmerkende kantelbare scherm. BYD’s nieuwe pakket rijassistenten onder de naam DiPilot heeft een eigen schermpje op de onderrand van het stuurwiel.
Het is echter vooral de techniek die de Han interessant maakt. In de bodem ligt de nieuwe ‘Blade Battery’ van 65 of 77 kWh. Deze accu is niet van het inmiddels gebruikelijke nikkelrijke type, maar een LFP (lithium-ijzer-fosfaat). Deze chemie wordt doorgaans voornamelijk gebruikt voor bussen of stationaire opslag, omdat de energiedichtheid nogal laag is. BYD heeft echter een nieuw produktieproces ontwikkelt, waardoor de pakketten een indrukwekkende dichtheid van 140 Wh/kg halen, voor zover ik weet een nieuw record voor dit type. Bijkomend voordeel is een hogere veiligheid en makkelijkere temperatuurcontrole. Snelladen van 30 tot 80% gaat in 25 minuten.
De wagen komt er in drie varianten:
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 65 kWh accu, range 506 km (NEDC), gewicht 1940 kg, topsnelheid 185 km/u.
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 77 kWh accu, range 605 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u.
-Dubbele motor, voor 163 kW / 222 pk / 330 Nm, achter 200 kW / 272 pk / 350 Nm (gecombineerd: 363 kW / 494 pk / 680 Nm), 77 kWh accu, range 550 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u, 0-100: 3,9 sec.
Later volgt nog een plugin-hybride, die een 2-liter turbo combineert met een electromotor en een 15,2 kWh accu, goed voor 81 km (NEDC) op een enkele lading.
[size=x-small]Foto’s: CarNewsChina Facebook[/size]
Zoals gezegd gaat het om een forse sedan met een lengte/breedte/hoogte/wielbasis van 4980 x 1910 x 1495 x 2920 mm. Het design is een nieuwe stap in het vernieuwingsproces onder Wolfgang Egger (ex-Audi, ex-Alfa Romeo) en wijkt behoorlijk af van de reeds bekende modellen van BYD. Aan de achterkant is misschien een vleugje Peugeot 508 te bespeuren.
In het interieur vinden we natuurlijk BYD’s kenmerkende kantelbare scherm. BYD’s nieuwe pakket rijassistenten onder de naam DiPilot heeft een eigen schermpje op de onderrand van het stuurwiel.
Het is echter vooral de techniek die de Han interessant maakt. In de bodem ligt de nieuwe ‘Blade Battery’ van 65 of 77 kWh. Deze accu is niet van het inmiddels gebruikelijke nikkelrijke type, maar een LFP (lithium-ijzer-fosfaat). Deze chemie wordt doorgaans voornamelijk gebruikt voor bussen of stationaire opslag, omdat de energiedichtheid nogal laag is. BYD heeft echter een nieuw produktieproces ontwikkelt, waardoor de pakketten een indrukwekkende dichtheid van 140 Wh/kg halen, voor zover ik weet een nieuw record voor dit type. Bijkomend voordeel is een hogere veiligheid en makkelijkere temperatuurcontrole. Snelladen van 30 tot 80% gaat in 25 minuten.
De wagen komt er in drie varianten:
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 65 kWh accu, range 506 km (NEDC), gewicht 1940 kg, topsnelheid 185 km/u.
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 77 kWh accu, range 605 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u.
-Dubbele motor, voor 163 kW / 222 pk / 330 Nm, achter 200 kW / 272 pk / 350 Nm (gecombineerd: 363 kW / 494 pk / 680 Nm), 77 kWh accu, range 550 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u, 0-100: 3,9 sec.
Later volgt nog een plugin-hybride, die een 2-liter turbo combineert met een electromotor en een 15,2 kWh accu, goed voor 81 km (NEDC) op een enkele lading.













[size=x-small]Foto’s: CarNewsChina Facebook[/size]