BYD Han | Q4 naar Nederland, vanaf € 72.490

L Breevoort

Wegverkenner
De introductie van de in de Shanghai gebouwde Tesla Model 3 zorgt voor reuring op de Chinese EV-markt. Drie belangrijke "thuis"-spelers reageren door dit jaar concurrenten te introduceren met de afmetingen van een Model S, maar de prijs van een Model 3. De Xpeng P7 is al te pre-orderen, de Nio ET7 volgt later dit jaar, maar de BYD Han is nu reeds officieel gepresenteerd.

Zoals gezegd gaat het om een forse sedan met een lengte/breedte/hoogte/wielbasis van 4980 x 1910 x 1495 x 2920 mm. Het design is een nieuwe stap in het vernieuwingsproces onder Wolfgang Egger (ex-Audi, ex-Alfa Romeo) en wijkt behoorlijk af van de reeds bekende modellen van BYD. Aan de achterkant is misschien een vleugje Peugeot 508 te bespeuren.
In het interieur vinden we natuurlijk BYD’s kenmerkende kantelbare scherm. BYD’s nieuwe pakket rijassistenten onder de naam DiPilot heeft een eigen schermpje op de onderrand van het stuurwiel.

Het is echter vooral de techniek die de Han interessant maakt. In de bodem ligt de nieuwe ‘Blade Battery’ van 65 of 77 kWh. Deze accu is niet van het inmiddels gebruikelijke nikkelrijke type, maar een LFP (lithium-ijzer-fosfaat). Deze chemie wordt doorgaans voornamelijk gebruikt voor bussen of stationaire opslag, omdat de energiedichtheid nogal laag is. BYD heeft echter een nieuw produktieproces ontwikkelt, waardoor de pakketten een indrukwekkende dichtheid van 140 Wh/kg halen, voor zover ik weet een nieuw record voor dit type. Bijkomend voordeel is een hogere veiligheid en makkelijkere temperatuurcontrole. Snelladen van 30 tot 80% gaat in 25 minuten.

De wagen komt er in drie varianten:
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 65 kWh accu, range 506 km (NEDC), gewicht 1940 kg, topsnelheid 185 km/u.
-Enkele motor (voor), 163 kW / 222 pk / 330 Nm, 77 kWh accu, range 605 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u.
-Dubbele motor, voor 163 kW / 222 pk / 330 Nm, achter 200 kW / 272 pk / 350 Nm (gecombineerd: 363 kW / 494 pk / 680 Nm), 77 kWh accu, range 550 km (NEDC), topsnelheid 185 km/u, 0-100: 3,9 sec.

Later volgt nog een plugin-hybride, die een 2-liter turbo combineert met een electromotor en een 15,2 kWh accu, goed voor 81 km (NEDC) op een enkele lading.

94977388_3224202140945792_1245851501537001472_o.jpg


95500817_3224202440945762_3111004031225430016_o.jpg


95565875_3224203000945706_1286438392728387584_o.jpg


95567716_3224203194279020_2117982398112071680_o.jpg


95388806_3224203687612304_8006103242024943616_o.jpg


95402139_3224224720943534_6369898724348395520_o.jpg


95261170_3224225290943477_1731528078405926912_o.jpg


95267788_3224225060943500_6869717335737892864_o.jpg


95309125_3224207907611882_1369735061481455616_o.jpg


95263225_3224208640945142_5943785376710656000_o.jpg


95565361_3224209337611739_373497958152273920_o.png


95730466_3224222184277121_3491562700863963136_o.jpg


95571917_3224223374277002_4794798100801650688_o.jpg


[size=x-small]Foto’s: CarNewsChina Facebook[/size]
 
Deze maand BYD Toyota Company een feit. Grootste Chinese fabrikant van EV's en grootste batterij producent BYD gaat krachten bundelen met Toyota. Ook Hino, de vrachtwagentak van Toyota gaat samenwerken in nieuwe joint venture met BYD. Daar lees je niets over in Nederlandse pers maar een van de belangrijkste joint ventures van de laatste jaren in autoland.
 
Heel interessante techniek! Moet heel eerlijk zeggen dat de verpakking me niet zo bevalt. Auto's als de Qin Pro, Song Pro en Tang vind ik goed gelukt, vooral die laatste. Maar dit exterieurontwerp lijkt net niet helemaal in proportie, het front te onpersoonlijk en de achterkant optisch te zwaar. Dat knalrode leer vind ik goedkoop ogen. Het maakt het marktpotentieel van dit model, ook hier, er niet minder om.
 
Mooie strakke koets, alleen misschien een beetje laag. Anderhalve meter hoog met de accu's in de vloer is voor kleine mensjes. En dat rode leer is duidelijk voor China. Daar stoppen ze, als het ding hierheen komt, vast iets naar onze smaak in.
 
Cdlop03 zei:
Deze maand BYD Toyota Company een feit.
De ironie van die joint venture kan niet sterk genoeg benadrukt worden. Toen BYD begon met auto's maken, werden ze al snel gezien als Chinese kopieermachine van Toyota. Een heel stel van hun modellen zijn nogal duidelijk geinspireerd op de Aygo's en Corolla's enzo van de Japanners. Spoel 15 jaar vooruit en de Chinese kopieermachine gaat nu electrische auto's maken voor hun grote voorbeeld. De persberichten spreken uiteraard van een gezamenlijke ontwikkeling, maar ik verwacht in eerste instantie een stel BYD's met Toyota logo's. Aan het design hoeven ze dan niet veel te doen :)

Rutger DC zei:
..het front te onpersoonlijk..
De plugin hybride krijgt de gebruikelijke "dragon face", misschien meer je smaak.
BYD-Han-DM.jpg
 
Byd en Toyota bundelen krachten, een zeer belangrijke ontwikkeling voor beide merken. Toyota is de afgelopen jaren zeer actief met aangaan van strategische allianties. Beide ondernemingen gaan ook samen verder met de vrachtwagentak van Toyota, Hino en Byd. Eerst overigens voor China, Azie... .
 
[size=medium]BYD presenteert Han EV sedan[/size]

13 mei 2020 | BYD's nieuwste luxe sedan wordt aan Europa getoond met een nieuwe, bladbatterij en met een rijke uitrusting speciaal voor de Europese consument De Han EV is de eerste volledig elektrische personenauto die is uitgerust met de nieuwe 'Blade Battery'-technologie van BYD. De bladbatterij belooft sterk verbeterde veiligheid, een groter bereik en een vereenvoudigd, compacter design van het batterijpakket.

Een siliciumcarbide motorbesturingsmodule stuwt de Han EV van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden. Het hart van het aandrijfsysteem van de sedan wordt gevormd door de nieuwe, ruimtebesparende bladbatterij van BYD. De batterij heeft een theoretisch bereik van 605 kilometer op één lading (NEDC) en stelt wereldwijd nieuwe veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen. De Han EV zal ook beschikken over 'DiPilot', het nieuwe, zelflerende, intelligente rijhulpsysteem dat profiteert van de nieuwste 5G-technologie.

Na een grondige evaluatie van de Europese markten, zal de consumentenadviesprijs voor de Han EV naar verwachting tussen de € 45.000,- en € 55.000,- liggen. Daarmee heeft het model een gunstige positie in het segment van de rijk uitgeruste sedans. De Han EV zal naar verwachting eind juni 2020 in China worden geïntroduceerd.

Met de Han EV zet BYD de traditie voort om zijn personenauto's te vernoemen naar Chinese dynastieën. Het R&D-team van de Han EV bestaat uit mensen die naam maakten bij een aantal grote Europese merken. Een van hen is BYD's Global Design Director Wolfgang Egger.

De Han EV gebruikt BYD's nieuwe 'EV Dragon Face' ontwerptaal en combineert elementen van een traditionele Chinese draak met moderne Europese designelementen. Het gebogen front en dagrijverlichting roepen de vorm op van een traditioneel Chinees drakengezicht. De hoge taille van het voertuig loopt naadloos over in de schuine en dunne D-stijl, hetgeen een sterk gevoel van beweging geeft. De taps toelopende achterlichtclusters over de volle breedte van de auto benadrukken dynamiek.

18620_1.jpg


Bron: https://www.autozine.nl//nieuws/byd-presenteert-han-ev-sedan

L Breevoort zei:
De plugin hybride krijgt de gebruikelijke "dragon face", misschien meer je smaak.

Dat front vind ik wel erg Audi A5-achtig, dan ga ik alsnog liever voor de elektrische Han.
 
De eerste BYD Han staat op Nederlands kenteken, wat een teken zou kunnen zijn dat een Nederlands debuut aanstaande is, of dat de auto zijn Europese typegoedkeuring in Nederland krijgt. Het kenteken van de auto is L-399-RG.

Merk: Byd
Model: Hce
Inrichting: Sedan
Kleur: Rood
Catalogusprijs: € 41.617

Datum eerste toelating: 08-07-2021
Datum afgifte Nederland: 08-07-2021
Datum laatste tenaamstelling: 08-07-2021
APK vervaldatum: 08-07-2025
Verzekerd: Nee
Geïmporteerd: Nee
Geëxporteerd: Nee

Brandstof: Elektriciteit
Emissieklasse: Z
Nominaal continu elektrisch vermogen: 120,00 kW (163 pk)
Netto maximaal elektrisch vermogen: 363,00 kW (494 pk)
Geluidsniveau rijdend: 74 dB(A)

Aantal zitplaatsen: 5
Aantal deuren: 5
Lengte: 498 cm
Breedte: 191 cm
Wielbasis: 292 cm

Leeg gewicht: 2.186 kg
Rijklaar gewicht: 2.286 kg
Technisch limiet massa: 2.620 kg
Wettelijk limiet massa: 2.620 kg
Spoorbreedte as 1: 164 cm
Spoorbreedte as 2: 164 cm
 
Kennelijk is BYD Europe gevestigd in Schiedam, dus vandaar waarschijnlijk deze registratie. En waarom noemt de RDW het een 5-deurs, het is toch een gewone sedan? En dit is de "gewone" Han EV en niet de e9?

Bewegend beeld van een Australiër:
https://youtu.be/2iMSkM55x7o
 
O ja, de e9. Kennelijk is die "primarily at the peer-to-peer ridesharing market", althans in China.
https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_Han

De modelnaam Hce geeft weinig duidelijkheid
 
Ja inderdaad, dat is meer een deelauto. Overigens kan ik op de Europese noch internationale BYD-website iets vinden over de Han :confused:
 
Ik wilde nog wachten op de Han, voordat ik een EV ging kopen, maar de Chinezen lieten wel heel lang op zich wachten. En bovendien krijgt de langer bestaande Tang voorrang en uiteraard Noorwegen ook. Dus toch maar een Model 3 aangeschaft en nu begint BYD opeens vaart te maken. 😠
 
L Breevoort zei:
Ik wilde nog wachten op de Han, voordat ik een EV ging kopen, maar de Chinezen lieten wel heel lang op zich wachten. En bovendien krijgt de langer bestaande Tang voorrang en uiteraard Noorwegen ook. Dus toch maar een Model 3 aangeschaft en nu begint BYD opeens vaart te maken. 😠

Dan wordt het je vlgd... . Mooie wagen, enkele goede reviews op Youtube ook. Eigenlijk eerste volwaardige Tesla 3 concurrent. De Byd schijnt ook goede praktijk actieradius te hebben.
 
Toyota heeft zorg gedragen voor productie en kwaliteotsverbetering bij dit nieuwe model. Halve Toyota dus altijd beter dan Europees spul.
 
Toyota heeft niets te maken met de Han. Alle techniek, platform, motoren, accu's, veel van de software, is helemaal BYD. BYD is van de grotere automerken degene die het meeste zelf maakt en zijn ook van oudsher sterk in productietechniek. Ze maken het niet alleen zelf, ze kunnen het ook nog eens tegen relatief lage kosten. En daarom gaat BYD auto's maken voor Toyota. Er komt een range Chinese Toyota EVs, die ontworpen en gemaakt zullen worden door BYD op door BYD ontwikkelde techniek. Productlancering waarschijnlijk eind 2022/begin 2023, marktlancering een jaartje later.
 
Hele productie opgezet met behulp van Toyota, dus alles mee te maken.
 
Ik denk dat je wat berichten over de R&D joint venture tussen BYD en Toyota verkeerd begrepen hebt. De Han was in pre-productie stadium toen Toyota-executives er voor het eerst een proefritje mee maakten en nogal onder de indruk waren. Het is uiteindelijk BYD dat techniek levert aan Toyota, niet omgekeerd.

Terashi subsequently visited BYD's headquarters in Shenzhen and drove a prototype of its Han electric car.

"Their long-term quality is still a question mark, but the design and quality of these cars showed levels of maturity, yet they were much cheaper than comparable Toyota models," said one of the four sources, who participated in the test drives.

"We were all kinda floored by that."

BYD Toyota (Reuters)
 
De Han is de derde BYD EV die naar ons land komt:

j9xyfh9byrkr_800.jpg


ulkyn7rb6el9_800.jpg


vgvygfjb1z6m_800.jpg


yhsykrkbozty_800.jpg


vncyzntbkqrd.jpg


Door naar de Han, waar dit verhaal eigenlijk over gaat. Dit is een forse, vierdeurs sedan met een lengte van net geen vijf meter. Hij is 1,91 meter breed en bijna 1,50 meter hoog. De auto oogt vrij gestrekt, maar zeker niet als een pure EV. Zo heeft hij een traditionele en zelfs vrij lange motorkap, waaronder trouwens ook geen bagageruimte zit. Dat komt omdat deze auto er in het thuisland ook als plug-inhybride is. Bij ons niet, want hier komt de auto net als de andere BYD’s alleen als volwaardige EV op de markt. Hij heeft twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Het vermogen is gelijk aan dat van de Tang, wat uiteindelijk 380 kW ofwel zo’n 518 pk betekent. Het sprintje van 0 naar 100 is in de lichtere en lagere Han gepiept in 3,9 seconden, waar de zevenzits Tang het nog altijd in 4,6 tellen voor elkaar bokst. De topsnelheid is wat minder indrukwekkend: 180 km/h.
521 km

De BYD Han is net als de andere modellen voorzien van BYD’s Blade Battery, een bijzondere vorm van LFP-accu waarop we binnenkort wat dieper zullen ingaan. Hij heeft in dit geval een capaciteit van 85,4 kWh, net even minder dan in de Tang (86,4). Evengoed komt de Han door zijn betere stroomlijn een stuk verder: 521 km, tegen 400 voor de Tang. Laden gaat thuis aan de driefasenlader met 11 kW, aan de snellader haalt hij 120 kW. Dat is netjes, maar niet opzienbarend, al stelt BYD dat de auto's deze 'topsnelheid' langer volghouden dan gebruikelijk.

BYD wil met de Han auto’s als de Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6 en BMW 5-serie te lijf gaan. Het interieur is dan ook een weelderige bedoening, met mooi in diamantvorm gestikt leer en bijzondere technologie. Zo heeft de auto net als zijn broertjes een scherm dat naar keuze in verticale of horizontale vorm kan worden geplaatst, en dankzij de Android Automotive-basis ook daadwerkelijk snel en goed werkt. Het digitale instrumentarium is uitgebreid en biedt zelfs de mogelijkheid om er de binnentemperatuur op te regelen, een unicum. Ook geinig: wie optrekt met ‘launch control’, krijgt na afloop van de sprint de bijbehorende tijden te zien.

Ook achterin is er genoeg te beleven in de Han, die in zijn thuisland naar verluidt veel wordt gebruikt in combinatie met een privéchauffeur. De bagageruimte valt qua inhoud wel wat tegen: 410 liter.

Het Chinese logo op het stuur wordt trouwens waarschijnlijk nog vervangen door een beeldmerk dat voor Europeanen begrijpelijk is. Hoewel fraai, is het binnenste van de Han nog niet op het niveau van de genoemde concurrenten. Dat hoeft natuurlijk ook niet als de prijs ernaar is, en dat zal later dit jaar duidelijk moeten worden. Hoe dan ook weten ze ook bij BYD dat de Han hier niet voor grote aantallen gaat zorgen. Die taak is voor de Atto 3, de Han en De Tang zijn meer nicheproducten die het aanbod wat moeten verbreden.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-detail-de-byd-han-voor-europa/
 
Mooi model, fraai interieur, kan best eens groot suc6 worden in Europa.
 
Ben benieuwd hoe de Byd ambities zich gaan verhouden tot BZ strategie Toyota in Europa en hoe Louwman dit gaat "inrichten" voor Nederland.
 
Op Mondial de l'Auto de Paris:

BYD-Han-Paris-Stefan-Baldauf-SB-Medien-19.jpg


BYD-Han-Paris-Stefan-Baldauf-SB-Medien-20.jpg


BYD-Han-Paris-Stefan-Baldauf-SB-Medien-5.jpg


BYD-Han-Paris-Stefan-Baldauf-SB-Medien-23.jpg


BYD-Han-Paris-Stefan-Baldauf-SB-Medien-1.jpg


BYD-Han-Paris-Stefan-Baldauf-SB-Medien-11.jpg


Fotogalerij: https://www.carscoops.com/2022/10/byd-storms-paris-with-atto-3-crossover-han-sedan-and-tang-suv-highlighting-its-european-launch/

S8-mondial-de-paris-2022-peut-on-tester-une-voiture-et-comment-731955.jpg


Bron: https://www.caradisiac.com/mondial-de-paris-2022-peut-on-tester-une-voiture-et-comment-198693.htm

centre-essai-mondial-2022-mm-bd-71.jpg


Bron: https://www.largus.fr/mondial/les-autos-que-vous-nessaierez-pas-au-mondial-de-paris-2022-11064394-13256396-photos.html
 
Erg fraaie wagen, maar verwacht dat prijs fors zal zijn zoals de andere modellen van Byd.
 
Anoniem model, het zou ieder merk kunnen zijn. Loopt qua vormgeving helemaal in pas met de tesla 3.
 
NL-prijzen

Executive € 72.490
Emerald Edition € 75.990

De BYD Han heeft als Executive een behoorlijke standaarduitrusting. Zo staat de BYD Han Executive op 19-inch lichtmetaal, heeft hij een glazen panoramadak, automatisch grootlicht en een elektrisch bedienbare achterklep. Lederen bekleding, een met leer bekleed stuurwiel en elektrisch verstelbare, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen is tevens van de partij. Hetzelfde geldt voor een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, een inductielader, een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 15,6-inch multimediascherm. Ook standaard: een warmtepomp, een uitgebreid audiosysteem met twaalf luidsprekers en een 7-inch display voor de achterpassagiers. De Emerald Edition voegt onder meer een krachtigere inductielader voor je telefoon aan de Han toe, alsmede groene interieurbekleding die uit een combinatie van leer en suède bestaat. Ook horen uit koolstofvezel vervaardigde uiterlijke extraatjes bij het Emerald Edition-feestje.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-elektrische-byd-han-in-nederland/
 
Terug
Bovenaan