In beeld: Formule E-racer Porsche

Eind 2019 op het circuit

Formule E Porsche
Eerder liet Porsche weten dat het de Le Mans-racerij zou verlaten om zich vervolgens op de Formule E te storten. Vandaag is meer informatie over de Formule E-deelname van het merk naar buiten gekomen.

Porsche meldt dat de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) zijn aanvraag om als fabrikant deel te nemen aan het Formule E-kampioenschap, heeft goedgekeurd. Porsche laat weten dat het nu door kan gaan met het ontwikkelen van een eigen elektrische aandrijflijn voor de racer. Voordat de door Porsche ontwikkelde techniek gebruikt kan worden, moet deze volgend jaar gehomologeerd worden. Het chassis en de batterij worden door de Formule E beschikbaar gesteld. Alle overige aandrijfcomponenten moeten zelf ontwikkeld worden.

Porsche neemt eind 2019 deel aan het zesde Formule E-kampioenschap. Andreas Seidel, onder wiens leiding ook de 919 Hybrid (Le Mans) tot stand kwam, is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Porsches Formule E-programma.

Porsche laat weten dat zijn deelname aan de Formule E samenvalt met de marktlancering van de definitieve Mission E, de eerste volledig elektrische auto van het merk.

Het aantal teams dat meedoet aan de Formule E is de laatste tijd fors uitgebreid. Aan het raceseizoen 2015-2016 namen tien teams deel met raceauto's van acht fabrikanten. Zo bouwden NextEV, Citroën, Venturi, Renault, Motormatica, Abt Sportsline, Mahindra en McLaren Formule E-racers. Tijdens het vorige raceseizoen waren het Citroën en Penske die als nieuwelingen om de hoek kwamen kijken en vorig jaar liet ook Nissan weten mee te doen aan het kampioenschap.

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.