In 2012 zevenzitter op Freelander-basis

Land Rover Freelander
Land Rover wil meer doen met kleine modellen. In 2012 kunnen we daarom een voor Land Rover-begrippen compacte zevenzitter verwachten die op basis van de Freelander wordt gebouwd.
Land Rover brengt in de nabije toekomst meer compacte modellen. Dat op basis van de LRX concept car wordt gewerkt aan een sportieve variant van de Freelander, wisten we al. De Engelse autopers weet nu ook te melden dat op basis van het Freelander-platform een zevenzits Land Rover komt. De bodem moet daarvoor danig worden verlengd. Hij krijgt meer het formaat van een Discovery dan de Freelander; beloven de Britten. Land Rover wil wel een auto brengen die lichter en zuiniger is dan een Discovery en bovendien minder CO2 uitstoot.
De motoren en transmissies komen van de Freelander. De komende jaren mag Land Rover nog techniek betrekken van Ford, dat het Engelse merk onlangs verkocht aan het Indiase Tata. Er komt in elk geval keuze uit de 2,0- en 2,2-liter dieselmotoren en er is keuze uit een handgeschakelde of automatische versnellingsbak of een transmissie met dubbele koppeling. Die laatste wordt al gebruikt door Ford en Volvo. Een start-stop-systeem is eveneens beschikbaar voor deze nieuwe Land Rover.
Als de geruchten kloppen, wordt de nieuwe Land Rover niet zomaar een afgeleide van de Freelander. Hij krijgt zijn geheel eigen uiterlijk. Op het moment wordt voor het nieuwe model de naam Ventura gefluisterd maar voorlopig heet het project intern nog L486. Als de auto klaar is, wordt hij geproduceerd in de Halewood-fabriek. Daar worden op het moment de Freelander en de Jaguar X-type gebouwd. Ze kunnen er wel een duwtje in de rug gebruiken. Er worden daar slechts 100.000 auto's per jaar gebouwd; voor de nieuwe Land Rover wordt gerekend op een productie van 70.000 stuks per jaar.  

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.