Land Rover Freelander 3.2 i6 HSE (2009)

autoreview

Land Rover Freelander 3.2 i6 HSE (2009)

Signalement

UitvoeringFreelander 3.2 i6 HSE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 28.000 km

Tja.. en dan wil je toch weer iets leuks. Wonend in het duurste autolandje ter wereld (Singapore) heb ik een tijdje mezelf voor de gek gehouden door een Fiat Bravo te leasen. Niks mis mee, maar gewoon niets speciaals. En toch duur!
Als het dan toch duur moet zijn kan ik net zo goed iets rijden waar ik met een smile achter het stuur zit, dacht ik. En omdat je in deze regio echt niks hebt aan een snelle auto bedacht ik me dat een karakteristieke 4by4 een tof alternatief zou zijn. Ik wilde iets ‘anders’ rijden dan de rest; hier rijdt het merendeel in zilveren glimmende Koreaanse, Japanse of Duitse auto’s dus het is een 1 jaar oude Freelander2 geworden, een zwarte 3.2 HSE met alle toeters en bellen.
Het scheelt nogal welk merk welke 2e hands prijs heeft en de landrover was relatief voordelig ten opzichte van zijn concurrenten (Volvo, Audi) en is redelijk exclusief hier. OK, hij is minder snel en zuinig dan de genoemde concurrenten, maar heeft volgens mij meer karakter en een iets groter ‘king of the road’ gevoel. Je zit letterlijk ook hoger in een landover en dat is eigenlijk best fijn.

Op de weg:
De landrover is ten opzichte van een Bravo, of een C30 natuurlijk een lompe bak, maar je kunt er eigenlijk verrassend goed mee door de bocht. Hij heeft een beetje body roll, maar het is ook een vrij hoge auto dus dan lijkt het snel meer. De rijeigenschappen zijn vooral heel relaxed. Heel stille motor met automaat, waardoor bandengeluid weer meer naar voren treedt. Hij heeft power als je em doortrekt, dan is tie iets minder stil, maar een strepentrekker is het niet. Vering is soepel, maar niet te zacht. Volgens mij precies goed voor dit type auto. Hij deint niet en je hebt een redelijk goed gevoel van controle, ook op snelheid. Op slechte wegen is de wagen ook erg comfortabel, de grote wielen en soepele vering maken dat flinke kuilen en hobbels relatief hard genomen kunnen worden. Als ik dat met de Fiat vergelijk… Erg fijn als je in Maleisië onderweg bent kan ik vertellen. Ik ben er nog niet echt mee off road geweest, maar ben dat wel van plan. Dat komt in een latere Review.

Van binnen:
De Alpine surround stereo klinkt goed, erg goed en komt goed tot z’n recht met de stille motor. De wagen voelt zeer luxe aan; met leer beklede deuren en stoelen en groot dubbel panorama dak en donker getint glas. De voorstoelen zijn erg fijn en elektrisch verstelbaar, ook fijn zijn de individueel instelbare armsteunen voorin. Voorin is de ruimte prima, en alle knoppen zijn logisch en eenvoudig te bedienen, bijna net zo goed als de Volvo. Alleen het audio beeldschermpje is een beetje ouderwets en niet zo goed af te lezen met bepaalde zonstanden.
Achterin is de ruimte ook goed en de bank is redelijk comfortabel, alleen wel jammer dat er geen airco inlaat achterin zit. Een misser, zeker in de tropen.

Tegenvallers:
Tja.. Een landrover heeft een beetje een reputatie en ik hoopte dat het niet meer zou gelden. Maar helaas lijkt het erop dat het toch nog een beetje waar is: de auto is niet helemaal probleemvrij.
Op een gegeven ogenblik heeft de vergrendeling van de achterklep het begeven, de klep ging niet meer open. Net terwijl ik iemand naar het vliegveld bracht met koffers in de kofferbak.. Vervolgens tot overmaat van ellende vond de boordcomputer dat de klep niet goed dicht zat en wilde de auto niet meer op slot. Kortom, de auto kon niet meer op slot omdat de achterklep niet open wilde (??). Enfin, het is onder garantie gerepareerd en tot op heden niet teruggekomen.
Volgend probleem heeft te maken met de adaptieve bochtenverlichting; na 20 minuten in het donker rijden krijg ik een irritant knipperend foutlampje op mijn dashbord terwijl alles gewoon lijkt te werken. De dealer heeft er al twee keer naar gekeken en niks kunnen vinden/doen. Probleem wordt nog aan gewerkt. Maar de elektronica van Landrover vind ik niet wat het moet zijn.
Afgezien daarvan nog geen problemen gehad. OK dan, nog een paar zeurpuntjes: de auto is niet kraakvrij en drinkt behoorlijk. Zo'n 12 liter op 100 km gemiddeld, maar dat is dan wel met veel stadsverkeer, dus eigenlijk vind ik het nog beter dan verwacht..

Samenvattend, de Freelander2 is een erg fijne auto maar niet helemaal perfect.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens