Hyundai toont HDC-6 Neptune Concept
Vrachtwagen met brandstofcel
Hyundai heeft zojuist het doek verwijderd van de HDC-6 Neptune Concept, een vrachtauto die geen dieselmotor, maar een brandstofcel aan boord heeft.
Niet alleen in autoland, ook in de vrachtwagenwereld wordt nagedacht over nieuwe aandrijftechnieken. In het verleden waren het onder meer fabrikanten als Daimler en Volvo die zich bezighielden met de ontwikkeling van brandstofcel-vrachtauto's en nu is het Hyundai dat een brandstofcel in een dergelijk gevaarte lepelt. Dít is de HDC-6 Neptune Concept.
De HDC-6 Neptune Concept is een vrachtauto waarvan het design volgens zijn scheppers is geïnspireerd op dat van Amerikaanse treinen die vanaf de jaren dertig tot ver in de jaren vijftig over de spoorwegen van de Verenigde Staten denderden. Hoewel het art deco-design van de HDC-6 Neptune Concept opvallend is, is dat niet het meest interessante van het gevaarte. De vrachtwagen heeft namelijk een brandstofcel aan boord en dat betekent dat het geheel zich geheel elektrisch voortbeweegt, met behulp uiteraard van waterstof.
Informatie over de aandrijflijn houdt Hyundai nog even onder de pet, maar de HDC-6 Neptune is meer dan slechts een retro-futuristische vingeroefening. Het bedrijf geeft aan via een joint-venture met het Zwitserse H2 Energy tot en met 2023 maar liefst 1.600 'brandstofcel-trucks' in Zwitserland te gaan leveren. Daarnaast geeft de fabrikant aan de Noord-Amerikaanse markt zeer interessant te vinden voor dergelijke vrachtwagens. Tegen 2030 wil Hyundai jaarlijks 500.000 trucks met een brandstofcel aan boord produceren.
De presentatie van de HDC-6 Neptune gaat hand in hand met de presentatie van de HT Nitro ThermoTech, een conceptuele oplegger waarbij gebruik wordt gemaakt van stikstof om producten te koelen. Volgens Hyundai zorgt ten opzichte van conventionele techniek voor een verlaging van de CO2-uitstoot met 90 procent.
PRIVATE LEASE Hyundai



Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai en Kia versnellen opladen elektrische auto met robot

Nieuwe Hyundai Accent is extravagante sedan

Hyundai houdt 'voor de veiligheid' vast aan fysieke knoppen

Nieuwe Hyundai Kona: eerste specificaties en prijzen

Hyundai: ‘Nieuwe Kona veel vaker elektrisch’

Hyundai houdt vast aan i10, i20 en i30
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.