Hyundai showt nieuwe motoren
Hyundai presenteert vandaag twee nieuwe benzinemotoren, een 1,0-liter en een 1,4-liter. Beide turbomotoren worden de kleinere broertjes van de 1,6-liter T-GDI, bekend uit onder andere de Veloster. Deze viercilinders passen in de doelstelling van Hyundai om meer motoren met een kleinere cilinderinhoud aan te bieden en komen onder andere in de i20 te liggen.
Bovendien komt Hyundai met een hybride-versie van de i40. Het showmodel is voorzien van een 1,7-liter dieselmotor en een elektromotor met 48-volt lood-koolstofaccu. Deze combinatie zorgt voor een 15 procent hoger vermogen en een 20 procent lagere uitstoot. In combinatie met een grotere turbo neemt het vermogen toe tot 155 pk en het maximumkoppel tot 360 Nm.
De eerdergenoemde 1,4-liter T-GDI motor debuteert in de i30, die ook nog eens is klaargestoomd voor het gebruik van aardgas. De Hyundai i30 CNG combineert de nieuwe benzinemotor met een gastank waar tot 15 kilogram aardgas in past. Het bifuel-systeem schakelt automatisch over op benzine als het aardgas verbruikt is.
Wanneer we de nieuwe benzinemotoren kunnen verwachten, is nog niet bekend.