Hyundai Santa Fe geschetst
Voor- én achterzijde in beeld
Nog geen week geleden liet Hyundai een schimmige afbeelding van het zijaanzicht van de nieuwe, vierde generatie Santa Fe zien. Vandaag schetst het merk zowel de voor- als achterzijde van de SUV, een auto die op elk vlak forse stappen maakt.
Hyundai brengt namelijk een reeks voor de Santa Fe nieuwe passieve- en actieve-veiligheidssystemen naar de vierde Santa Fe. De Koreanen spreken van Rear Occupant Alert naar de Santa Fe, een systeem dat passagiers op de achterbank detecteert en de bestuurder op hun aanwezigheid attendeert bij het uitstappen. Rear Cross-Traffic Collision Warning wordt uitgebreid met een automatische remfunctie.
De nieuwe Santa Fe krijgt Hyundais nieuwe SUV-designtaal over zich heen gestort, een ontwerpstijl die min of meer op de Kona debuteerde en waarbij het front zich kenmerkt door de twee 'verdiepingen' met verlichting, waarbij de bovenste exemplaren geknepen zijn.
De Santa Fe die momenteel in de showrooms staat, was daar voor het eerst in 2012 te vinden. In 2015 werd een kleine facelift doorgevoerd. Zowel de eerste, de tweede als de derde generatie hield het zes jaar vol, wat zou betekenen dat de huidige derde Santa Fe dit jaar het stokje mag overdragen aan een opvolger. Zoals we van de Santa Fe gewend zijn, zal de nieuwe generatie een variant met langere wielbasis krijgen: de Grand Santa Fe met een derde zitrij achterin.
Hyundai Nederland durft nog niet met grote zekerheid te zeggen dat ook de nieuwe Santa Fe weer naar ons land komt. Eerst wordt onderzocht of de komst van het model in het kader van de bpm wel voldoende lucratief zal zijn.