Honda verlengt motorendeal met F1-teams Red Bull
Red Bull-Honda
Honda heeft bekendgemaakt dat het langer Formule 1-motoren levert aan Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. De Japanse fabrikant wil komend jaar met Max Verstappen voor de wereldtitel gaan en ook in 2021 de krachtbronnen leveren.
Aanvankelijk hadden Red Bull en Honda een contract tot en met 2020, maar het jaar erna levert Honda dus ook krachtbronnen. Zusterteam Scuderia Toro Rosso, dat volgend jaar als Alpha Tauri door het leven gaat, maakt de komende twee seizoenen eveneens weer gebruik van Honda-power. De Japanse fabrikant is sinds 2015 weer actief in de Formule 1 en was eerder motorleverancier van McLaren. Daar ging het bepaald niet voor de wind en had Honda met betrouwbaarheidsproblemen en een vermogenstekort te kampen. Per 2018 stapte Honda over naar Red Bull-zusterteam Toro Rosso en sindsdien gaat het aanzienlijk beter.
Dit jaar levert het voor het eerst ook motoren aan Red Bulls 'hoofdteam' Red Bull Racing. Daar rijdt Max Verstappen en voor hem is de overstap van Renault- naar Honda-motoren goed bevallen. Verstappen behaalde met de Honda-krachtbron dit seizoen al drie overwinningen, bovendien veroverde hij zijn eerste twee pole-positions (nummer drie werd hem ontnomen). Volgend jaar hoopt de Nederlander, mede dankzij de vooruitgang bij Honda, om de wereldtitel te kunnen strijden. Mocht hij in 2021 nog steeds bij Red Bull Racing rijden, dan maakt Verstappen ook dat jaar gebruik van Honda-motoren.
Zoals dat hoort volgens de FIA-reglementen, levert Honda een hybride aandrijflijn met als basis een 1,6-liter V6. Via twee Motor Generator Units kan er naast de verbrandingsmotor ook elektrisch vermogen worden benut en kan er (door remmen) elektriciteit worden gegenereerd. F1-coureurs kunnen vanuit de auto regelen hoeveel vermogen ze van de hybride aandrijflijn vragen en ze zijn - al rijdend - ook actief bezig met energie-opslag. Die energie kunnen de coureurs in bepaalde racesituaties dan weer gebruiken voor tijdelijk meer vermogen.