Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Honda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwd

Populaire Japanner, maar wat is het?

11
Honda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwd
Honda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwdHonda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwdHonda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwdHonda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwdHonda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwdHonda StepWGN 1,5 miljoen keer gebouwd
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
7 november 2017 om 10:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vol trots meldt Honda dat het in totaal 1,5 miljoen exemplaren van de StepWGN heeft gebouwd. Tijd om deze op-en-top Japanse MPV eens onder de loep te nemen.

Wie AutoWeek dagelijks volgt, weet natuurlijk dat wij ons niet beperken tot wat zich in Europa op autogebied afspeelt. Er zijn talloze modellen die om welke reden dan ook nooit Nederlandse of zelfs Europese grond onder hun wielen krijgen en juist díe auto's verdienen het om eens nader te worden bekeken. Vandaag is het de Honda StepWGN die op een podium wordt gezet, een modelserie waarvan er sinds 1995 1.500.874 exemplaren zijn gebouwd, maar die we in ons deel van de wereld helemaal niet kennen.

Het is 1995 als Honda tijdens de Tokyo Motor Show de F-MX Concept aan de wereld voorstelt, een nagenoeg productierijp studiemodel dat bijna volledig weggaf wat het merk een jaar later op de markt zou brengen: de eerste generatie StepWGN.

Generatie 1

De 4,7 meter lange en zo'n 1,82 meter hoge MPV leunde sterk op Civic-techniek en beschikte naast twee voorportieren over één schuifdeur. In het vooronder lag in alle gevallen een 125 pk sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor, die enkele jaren later ook in de eerste generatie van de CR-V een plek kreeg. Schakelen ging altijd door middel van een CVT-transmissie, een bak die zijn vermogen doorgaans aan de voorwielen afleverde, maar optioneel ook naar alle vier de wielen kon sturen.

Generatie 2

Honda leek wel tevreden met zijn middelgrote MPV en schoof in 2001 een tweede generatie naar voren, een auto die voor het grootste deel voortborduurde op de techniek van zijn voorganger. De VTEC-loze 2.0 werd de laan uit gestuurd en Honda bracht er een 2,0- én een 2,4-liter viercilinder voor in de plaats, die wel met variabele kleptiming was uitgerust. Vanaf 2003, het jaar waarin de auto werd gefacelift, kwam voor het eerst de Spada om de hoek kijken, een sportievere variant van de MPV met stoere uiterlijke opsmuk.

Generatie 3

Slechts vier jaar hield generatie twee het vol en diezelfde levensduur was van toepassing op de in 2005 gelanceerde derde StepWGN. Deze volledig nieuwe MPV kromp in zowel lengte als hoogte enige centimeters, maar was dankzij zijn nieuwe platform ruimer dan ooit. De nu 4,63 meter lange StepWGN kreeg voortaan de beschikking over twee schuifdeuren. Op de motorenlijst stonden voor de StepWGN nieuwe 2,0- en 2,4-liter viercilinders, modernere blokken dan de krachtbronnen van zijn voorganger.

Generatie 4

2009 was het jaar waarin de vorige generatie StepWGN werd gelanceerd, een opnieuw volledig nieuwe generatie, die in de lengte groeide tot 4,69 meter. De motorenlijst werd uitgekleed tot slechts één exemplaar: een 150 pk sterke 2,0-liter viercilinder die we in Europa kenden van de toen actuele CR-V. Twee schuifdeuren waren weer van de partij, hetzelfde geldt voor de keuzemogelijkheid om voor voorwiel- of vierwielaandrijving te gaan.

Generatie 5

Twee jaar geleden maakten we kennis met de huidige StepWGN, een behoorlijk eigenzinnig getekende generatie die over de - jawel - Waku Waku Gate kwam te beschikken. Hierbij vervangen twee in het midden scharnierende portieren een reguliere achterklep, al zijn de twee exemplaren ook in één geheel omhoog te openen. Voor het eerst kreeg de MPV de beschikking over turbotechniek in de vorm van een geblazen 1,5-liter VTEC-vierpitter. Ook valt er voor een hybrideversie te kiezen. Eind september werd de Japanse balzaal op de snijtafel gelegd, waarbij met name de stoerdere Spada-uitvoering werd aangepakt.

Hoewel Honda vol trots meldt dat het 1,5 miljoen exemplaren heeft verkocht, zijn de verkoopcijfers door de jaren heen behoorlijk teruggelopen. Tussen 1996 en 2001 werden jaarlijks zo'n 100.000 exemplaren verkocht, met 2001 als uitschieter. In dat jaar vonden 109.633 exemplaren een Japanse eigenaar. Het jaar hierop zakten de verkopen in tot zo'n 65.463 exemplaren. In 2005 werd de 100.000-grens nog één keer doorbroken, iets wat hierna niet meer zou gebeuren. In 2014 werd het dieptepunt van 33.951 stuks bereikt. In 2015 en 2016 werden respectievelijk 63.644 en 48.110 exemplaren verkocht. Dit jaar staat de teller op 23.731 stuks en daarmee lijkt 2017 het slechtste jaar voor de StepWGN te worden.

  • Houd me op de hoogte over de Honda Stepwgn
Honda

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 1.0 i-VTEC Comfort Trekhaak/ Automaat / Adaptive cruise / Climate / Lane assist / stoelverwarming v / PDC A / "16 LM Velgen

    Honda Civic 1.0 i-VTEC Comfort Trekhaak/ Automaat / Adaptive cruise / Climate / Lane assist / stoelverwarming v / PDC A / "16 LM Velgen

    • 2017
    • 52.368 km

    € 19.950

    Honda Civic 2.0 Type R GT Navigatie/Climate controle/Cruise controle/Keyless/Achteruitrijcamera/Parkeersensoren voor+achter

    Honda Civic 2.0 Type R GT Navigatie/Climate controle/Cruise controle/Keyless/Achteruitrijcamera/Parkeersensoren voor+achter

    • 2015
    • 74.652 km

    € 28.950

    Honda CR-V 1.6D Elegance Navi|Cam|Dealer onderhouden!

    Honda CR-V 1.6D Elegance Navi|Cam|Dealer onderhouden!

    • 2014
    • 127.247 km

    € 15.950

Meer Honda occasions

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda specificaties
  • Honda occasions
  • Honda video's
Advies en informatie
  • Honda tests
  • Honda gebruikersreviews
  • Honda index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda StepWGN helemaal nieuw

    Honda StepWGN helemaal nieuw

    10
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Honda S2000 klaar voor Tokyo Auto Salon

    Honda S2000 klaar voor Tokyo Auto Salon

    19
    • 16 december 2019
  • Nieuws
    Honda StepWGN onder het mes

    Honda StepWGN onder het mes

    17
    • 28 september 2017
  • Nieuws
    Honda warmt op voor herziene Stepwgn

    Honda warmt op voor herziene Stepwgn

    1
    • 3 juli 2017
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden